DNB opplyser at det er rundt 50 kunder som de mener er mest eksponert, og at eksponeringen er rundt 50 milliarder kroner. Risikokonsentrasjonen er mindre nå enn under shippingkrisen, men de venter at tapsgraden kan bli høyere.

Det sier direktør for storkunder i DNB, Harald Serck-Hanssen, under kvartalspresentasjonen torsdag.

- Det er en betydelig mindre risikokonsentrasjon nå enn under shippingkrisen, men tapsgraden vil bli høyere enn vi opplevde under shippingkrisen, sier han.

Siden finanskrisen sier Serck-Hanssen at de har tatt ned eksponeringen mot shipping og næringseiendom.

Da DNB la frem resultatene for første kvartal ble det kjent at selskapet øker tapsavsetningene til seks milliarder kroner for å ta høyde for at situasjonen i offshoremarkedet kan forverre seg.

Håper på tilbakeføringer

Etter shippingkrisen tok DNB store tilbakeføringer av tidligere tapsavsetninger, og de håper å gjøre det etter denne krisen også.

Det sier finansdirektør Bjørn Erik Næss i DNB på kvartalspresentasjonen torsdag.

- Etter shippingkrisen, da vi tok betydelige tapsavsetninger, hadde vi i årene etter at dette normaliserte seg en ikke ubetydelig tilbakeføring. Forhåpentligvis vil det skje her også, sier Næss.

Konsernsjef Rune Bjerke sier at det kommer til å være utfordrende i de utsatte segmentene også etter at oljeprisen har tatt seg opp. Han viser til at det tar tid å få opp investeringsaktiviteten på norsk sokkel og andre steder, og at det kommer til å bli tøffe utfordringer selv om oljeprisen klatrer.

- Det vi så fra shippingkrisen i 2008-2010 var det var en lang hale som fulgte oss med tap selv etter at fraktratene i enkelte segmenter hadde kommet opp, sier Bjerke.​

 

Les også:  - Jobber tett med de kundene som er rammet hardest

Mer konkurranse for Bank Norwegian

Unilever-sjefen: Bli grønn eller dø ut som dinosauren

 

Se på DNtv:

Årets mest eksklusive cabriolet
I Mercedes-AMG S 63 cabriolet får du en voldsom motor med voldsom lyd til en voldsom pris.
02:04
Publisert:

Slik blir den nye terminalen på Gardermoen
Om et år kan du ankomme nye terminal nord på Gardermoen. Bygget preges av moderne arkitektur og nye tanker for hvordan samme terminalbygg kan brukes for både innenlands- og utenlandspassasjerer.
01:51
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.