Norwegian satte den erfarne piloten på bakken etter at det ble avdekket fem tilfeller av påstått sextrakassering over noen år.

Saken startet med at en kvinnelig kabinsjef i april rapporterte om en hendelse der piloten skal ha kommentert hvor sexy hun var, og også ha sittet bak henne på crew-transport og visket henne i øret at han hadde falt for henne.

Noen dager etter ble det avklart blant annet gjennom hovedverneombudet i selskapet at det var flere kvinnelige ansatte som hadde lignende historier. Flygesjef i Norwegian besluttet med umiddelbar virkning å frita piloten for operativ tjeneste, som i praksis betyr å sette ham på bakken.

Nektet

Fordi han gikk ut i påskeferie tok det to uker fra piloten formelt ble satt på bakken, til han selv fikk en forklaring på hvorfor.

I drøftelsesmøtene nektet piloten ifølge dommen for de konkrete anklagene. Han erkjente imidlertid å ha gitt kvinnelige kollegaer komplimenter og at han stadig har gitt kabinansatte "bamseklemmer", og at han innså at det kunne misforstås. Han gav i følge dommen uttrykk for at dette ikke har vært seksuelt motivert.

Norwegians begrunnelse for å sette ham på bakken var at flysikkerheten blir truet dersom arbeidskonflikten kan føre til at han ikke er tilstrekkelig fokusert, at det oppstår kommunikasjonsterskler med kvinnelige kabinansatte eller at det er manglende tillit mellom pilot og ledelse.

Piloten ble etter det sykmeldt. Han gikk til retten og ba om en midlertidig rettsavgjørelse for å få fly igjen, men ble i mellomtiden oppsagt fra selskapet.

DN har vært i kontakt med piloten. Han mener Norwegians begrunnelse om flysikkerhet ikke er den egentlige årsaken til at han settes på bakken, og at det ligger andre arbeidskonflikter bak den sterke reaksjonen på beskyldningene.

Opp til flyselskapet

Retten skriver at flyselsskapet har "stor grad av frihet ved den konkrete flysikkerhetsvurderingen, og domstolene bør vise tilbakeholdenhet i å overprøve selskapets konkrete vurderiger av flysikkerheten når vurderingene fremstår veloverveide og saklig begrunnet."

Alle ansatte i luftfart har etter felleseuropeiske regler plikt til å melde fra dersom de ikke er "fit for flight" av en eller annen grunn. Selskapene kan bruke samme begrunnelse for å nekte sine ansatte å fly.

Piloten reagerer på at selskapet kan gjøre dette over 14 dager uten begrunnelse, for så å utestenge ham fra alt arbeid på ubestemt tid. Han anser seg ikke ferdig med saken. Han opplever også sterk støtte fra både kvinnelige og mannlige kollegaer i Norwegian.

En midlertidig forføyning er en midlertidig rettsavgjørelse som innebærer at avgjørelsen retter seg mot må unnlate å gjøre noe eller gjøre noe i påvente av en mer omfattende rettssak om tema.

Kjennelsen tar ikke stilling til skyldspørsmålet i trakasseringsanklagene eller forholdet rundt oppsigelsen, kun flyselskapets rett til å ta ham ut av operativ tjeneste.

Norwegians advokat Tarjei Thorkildsen i Bahr ønsker ikke å kommentere saken.

Piloten ble dømt til å betale Norwegians saksomkostninger på 90.000 kroner.

 

Les også:
Bankansatt ba sjefen om 10.000 dollar mer i lønn
Saksøker Folkemuseet for tyveri av dronning-bilder
Politiker tatt med smuglervarer  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.