Den svenske interiørkjeden Åhléns vil i løpet av to år legge ned alle de 30 butikkene i Norge for å satse på netthandel og varehus i Sverige.

Totalt berøres 270 ansatte av nedleggelsen, og interiørkjeden samarbeider med Nav om omstillingsarbeidet.

Det var VG som først omtalte saken.

Satser på varehus

- Vi har vært lenge i Norge og det har vært en vanskelig avgjørelse, med konsekvenser for våre norske medarbeidere, sier Åhléns-toppsjef i Sverige Gregg Mowins i en pressemelding.

Han legger til at varehusene er kjernen i virksomheten.

Noen butikker stenger allerede nå, i «august-september», mens et nytt utvalg butikker stenger i begynnelsen av 2016.

Resultatvekst

Interiørkjeden åpnet sine første butikker i Norge i 1998 og har hatt jevn resultatvekst de siste årene, med unntak av et lite fall i 2013. Men ifjor var Åhléns tilbake.

Mens omsetningen gikk ned fra 239 millioner i 2013 til 232 millioner kroner ifjor, økte resultatet fra 5,3 til 5,7 millioner kroner.

I 2014 omsatte hele kjeden for 4,9 milliarder svenske kroner.

- Snodig

De gode resultatene gjør at Reidar Mueller stusser over at kjeden nå stenger dørene.

Han er partner og analytiker i Varde Hartmark og har detaljhandel som spesialområde.

Mueller påpeker at Åhléns har levert stabile resultater og hatt gode marginer, samtidig som markedsutviklingen og utsiktene fremover ser gode ut.

- Åhlens har et konsept som burde passe godt i det norske markedet, sier Mueller.

Han viser til at faghandler med bredt vareutvalg og gode priser generelt har hatt god utvikling i Norge de siste årene. Veksten innenfor områder som kjøkkenutstyr, gaver og lett interiør har hatt godt vekst.

- Derfor synes jeg dette er snodig.

Monica Hultgren, pressekontakt i Åhléns, har følgende å si om interiørkjedens valg.

- Det er en strategisk beslutning å satse på varehusvirksomheten i Sverige. Skulle vi gjort interiørbutikkene i Norge til fullskala varehus, hadde det vært en satsning vi ikke er forberedt på å gjøre, sier hun.

- Skal dere sitte igjen med kun varehus i Sverige, eller også ingeriørbutiker?

- Vi har valgt å prioritere en utvikling av vårt varehuskonsept, som er kjernen i vårt konsept, og fokusere på våre eksisterende varehus (ikke interiørbutikker) på det svenske markedet, samt satse på e-handel i Sverige, sier Hultgren.

Les også: Panikken brer seg: - De må begynne å våkne opp

Global markedsuro: - Det kan utvikle seg til noe større, til et krasj

Børsen raser

 

Se også:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Marinejegernes indre liv:

Marinejegernes indre liv
Sosialantropolog Tone Danielsen har forsket på det indre liv i Marinejegerkommandoen, og levde med soldatene i halvannet år.
02:44
Publisert: