- Vi er blitt kontaktet av flere produsenter av oppdrettslaks som har lagt frem ønsker om nye langdistansedestinasjoner. Miami sto på ønskelisten. Og når SAS vurderer nye ruter, er det klart at inntektsmulighetene fra frakt er av betydning, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til DN.

Flyselskapene frakter norsk laks i store mengder til Asia, Midtøsten og USA.

Aftenposten skrev også om denne tendensen tidligere i år.

Frakten, som for det meste er laks, står for om lag 20 prosent av inntektene til Emirates på ruten mellom Oslo og Dubai, opplyser Emirates' Norgessjef Terje Grue.

Lakseimporten fra Norge til Dubai har økt med formidable 82 prosent det siste året, viser tall fra Emirates Cargo.

- Vi sender cirka 2000 tonn frakt per måned, hvorav 1600 tonn fisk fra Norge. Omtrent halvparten av dette havner på lastebiler til København og andre europeiske byer, og flys videre derfra, fordi det ikke er plass på Oslo-flyet til Dubai.

- Emirates-ruten vår kan aldri bli lønnsom kun på grunn av frakten, men laksen er et veldig godt supplement som bidrar godt på bunnlinjen i de svake månedene. 1/5 av inntektene våre på Norges-ruten kommer fra frakt, sier Terje Grue.

DN skriver i dag om skyhøy uttelling for lakseoppdretterne med høye priser, god inntjening og oppgang på børsen. Les saken her: – Fisk knuser energi dnPlus

19.000 tonn laks

Totalt har Emirates lastet 19.000 tonn norsk laks siden flyselskapet startet å fly mellom Oslo og Dubai 2. september ifjor. 80 prosent av lasten deres består av fersk laks.

- Laksen er brød og smør for fraktmarkedene, sier Grue.

Av de 399 tonnene med laks som har gått til Dubai, har Emirates fraktet 300 tonn. Dubai har hatt en økning på 82 prosent av lakseimport siden ifjor.

- Dubai er sluttdestinasjon for en stor del av den laksen vi frakter fra Norge. Jeg har hørt noen si at den norske laksen er minst like fersk på supermarkedene i Dubai som på supermarkedene i Norge - og det kan nok stemme, sier Grue.

Skal laksen videre med Emirates fra Dubai, havner den ofte i Tokyo, Osaka eller Kuala Lumpur.

- Veldig mye laks går til Asia via Dubai, opplyser Terje Grue.

Holder billettprisene nede

Mye laks i lasterommet på flyene gir bærekraftige ruter - og holder billettprisene nede.

- Det er ingen tvil om at det sendes mye laks ut av Norge, og at dette er ett av elementene som holder flybillettprisene lave, bekrefter Knut Morten Johansen i SAS.

Hver dag flyr SAS direkte fra Oslo til New York. På hver av disse flyvningene fraktes det 15-17 tonn laks.

- Noen destinasjoner er mer relevante for laksetransport enn andre. Både til Asia og vestover mot USA har vi mye laks i lasterommet, opplyser Knut Morten Johansen.

At du og jeg kan fly billigere som følge av laksen, er også noe Emirates-topp Terje Grue bekrefter:

- Det skal være billig å fly, ellers faller man fort av. Emirates er opptatt av å ligge prismessig «riktig», siden konkurransen i luften er så knallhard, men det er ingen tvil om at vi kan holde kostnadene nede når vi har kjelleren full av laks.

- Kjappere frakt - ferskere laks

Flyspeditøren Salmosped har spesialisert seg på flyfrakt av fisk og sjøprodukter til oversjøiske markeder - og er i dag størst på dette i Norge.

- Flere direkteruter på langdistanse ut av Norge betyr alt for den norske laksen - det er gull verdt. Vi får en grønnere, kjappere og bedre frakt, siden laksen slipper å mellomlande for eksempel på Schiphol i Amsterdam. Laksen er ferskere når den kommer frem til slutt-destinasjonen og man får større kontroll på frakten, sier markedssjef Lasse Wangen i Salmosped.

- Jeg vet at Emirates har sagt at vi nordmenn kan takke laksen for at vi får fly langt billig, men dette er nok en sannhet med modifikasjoner. Frakten av laks er et viktig tilskudd for flyselskapene, og i dårlige tider - når man bare får fylt 150 av 350 seter - blir inntektene fra frakt desto viktigere. Men de aller største inntektene deres kommer jo fra de passasjerene som sitter i business class, sier Wangen.

Les: Kongekrabber på hotell

Dobler kapasiteten hit - det gir DEG billigere USA-tur

Les også:

Asia i dag: Vet hva som utløste Kina-panikken

Ikke skremt av eiendomsskatt

Se DNtv: Oljeingeniører mistet jobben. Nå selger de sykler for 80.000 kr stk.

Oljeingeniører mistet jobben. Nå selger de sykler for 80000 kr stk.
01:39
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.