Det nye prestisjeflyet F-35 (Joint Strike Fighter) har ikke hatt noen lett start. Kampflyprogrammet har måttet tåle det ene problemet og forsinkelsen etter den andre.

Nå kommer det svært dårlige nyheter om kampflyet i et notat skrevet av en av testpilotene i det amerikanske forsvaret. Det er nettsiden medium.com - War Is Boring som har fått tilgang til notatet, skriver ing.dk.

Konklusjonen skal være at det nye kampflyet er «dead meat» i luftkamp.

Notatet omhandler en testflyvning 14. januar i år hvor formålet var å teste F-35-flyets evner i nærkamp mot F-16, som det er meningen at det skal erstatte.

Dårligere enn fly fra 80-tallet

Testen gikk ifølge avisen ikke som håpet. Ifølge testpiloten kan det nye jagerflyet hverken svinge eller klatre raskt nok til å slå et fiendtlig fly i nærkamp.

- Til tross for F-16's beskjedne konfigurasjonsmuligheter gjorde F-35 det dårligere ved alle interaksjoner, skriver piloten.

Testpiloten som også har fløyet det gamle F-15 E fra slutten av 80-tallet beskriver F-35 som et betraktelig dårligere fly i nærkamper.

Milliarder dyrere

Norge skal kjøpe inntil 52 F-35-fly til en verdi av 68 milliarder 2013-kroner. Prisen er beregnet ut fra en dollarkurs på 6,47 kroner. Men dersom dollaren stabiliserer seg på dagens nivå, må Norge ut med hele 82 milliarder kroner.

Prisøkningen på 14 milliarder kroner er 20 prosent over det Stortinget har sagt ja til å bruke på de høyteknologiske kampflyene.

Men med vedlikehold og all annen understøttelse ble totalkostnaden for det norske F-35-programmet frem til 2054 i 2014 anslått til 248 milliarder kroner.

Det første flyet skal komme til Norge i 2017, ifølge Regjeringen.no.

Var bare et «testfly»

Det flernasjonale kontoret for F-35-programmet (JPO) mener det refererte notatet fra testpiloten ikke forteller den fulle sannhet.

JPO skriver i en melding at F-35-flyet som ble benyttet i testflyvingen var en AF-2, som er en F-35 som er laget for vitenskapelig testflyging for å teste flyets kvaliteter i luften. Dette flyet er ikke utstyrt med en rekke elementer som vil være standard på dagens 5. generasjons F-35-kampfly.

Programkontoret viser også til en rekke anledninger der en gruppe på fire F-35 har utfordret en gruppe på F-16 i simulerte kampsituasjoner, og der F-35 har vunnet hver eneste gang på grunn av flyets sensorer, våpen og stealth-teknologi.

Flyprodusenten Locheed Martin skriver i en kunngjøring at F-35 med dets 5. generasjons stealth-teknologi, komplette sensor-utstyr og uovertrufne situasjonsforståelse er fullstendig overlegen ethvert 4. generasjons kampfly som finnes i dag.


Les også: Ny rapport avslører graverende feil på F-35


USA i dag: Advarer mot nye problemer med jagerfly

 
SV vil stanse jagerflykjøp  

Nye kampfly kan bli 14 milliarder kroner dyrere  

 



 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.