Forrige uke gikk det sjokkbølger gjennom bilindustrien da det ble avslørt at Volkswagen har installert programvare i millioner av dieselbiler som maskerer de reelle utslippene av nitrogenoksid (NOx). Programvaren gjør at bilene slipper ut mindre NOx under testing enn de ville gjort i normal trafikk.

Men også bensinforbruk, og dermed utslipp av CO2, blir i mange tilfeller kunstig lavt i laboratorietestene, ifølge Transport & Environment (T & E).

Organisasjonen skriver i en ny rapport at CO2-utslippene fra nye europeiske biler i fjor lå i snitt 40 prosent høyere enn laboratorietestene tilsier.

Noen bilmerker, deriblant Mercedes A, C og E, BMW 5 og Peugeot 308, har i virkeligheten et bensinforbruk som er rundt 50 prosent høyere enn under testing, ifølge analysene som T & E har gjort.

Organisasjonen understreker at den ikke vet hva dette skyldes, men fastslår at gapet har vokst kraftig de siste årene.

– Den eneste løsningen er en omfattende gransking av både luftforurensning og drivstofftester hos alle bilprodusenter for å avklare hvorvidt urettferdige eller ulovlige praksiser forekommer, sier Greg Archer i T & E. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også:

Audi: To millioner biler er omfattet av utslippsjuks

Ragnhild Lied vil bli ny Unio-leder

- Blir dette bekreftet, kan hele bilindustrien få seg en real trøkk

Se DNTV: - Carl I. Hagen gikk fra gründer til synder

- Carl I. Hagen gikk fra gründer til synder
Lokale Frp-topper mener partiledelsen skremte egne velgere, ifølge en DN-underseøkelse. DNs politiske redaktør Kjetil B. Alstadheim kommenterer undersøkelsen på TV 2.
06:48
Publisert: