- For eurosonen må vi si at risikofaktorene har tatt en noe uventet dreining; nemlig i retning Tyskland, og da som følge av Volkswagen-skandalen, skriver seniorøkonomene Knut Anton Mork og Marius Gonsholt Hov i Handelsbanken Capital Markets i meglerhusets morgenrapport mandag.

Volkswagen har preget nyhetsbildet den siste uken, etter at det ble kjent at bilprodusenten har jukset med utslipp i om lag fem millioner biler rundt

om i verden.

Les alt om Volkswagen-jukset her.

Hov og Mork viser til at bilindustrien er en svært viktig del av tysk økonomi, og at skandalen derfor kan ha alvorlige følger.

- Ryktene vil ha det til at også andre produsenter enn VW har bedrevet juks; blir dette bekreftet, kan hele bilindustrien få seg en real trøkk, skriver de, og legger til:

- Dette kan bli merkbart.

Stor del av økonomien

Ifølge Mork og Hov utgjør bilproduksjon rundt ti til 15 prosent av tysk bruttonasjonalprodukt.

Imidlertid ønsker ikke økonomene å trekke for raske beslutninger.

- Produksjonen innen bilindustrien kan nemlig få støtte av at flere nå må gjøre hasteforbedringer, skriver de.

Forrige uke ble det kjent at administrerende direktør Martin Winterkorn trekker seg som toppsjef i selskapet.

- Det gjenstår også å se om VW får rettet opp igjen noe av sitt rykte, skriver Hov og Mork.

Også sjeføkonom Carsten Brzeski i ING mener at Volkswagen-skandalen kan få følger for hele Tysklands økonomi.

- Plutselig har Volkswagen blitt en større trussel mot økonomien enn den greske gjeldskrisen, sa han i forrige uke, ifølge NTB.

Turbulent aksjekurs

Volkswagen-aksjen hadde en turbulent forrige uke.

I løpet av kun to dager falt aksjen over 30 prosent, mens den onsdag og torsdag steg rundt ti prosent.

Mandag er aksjen ned rundt 4 prosent ved åpning på Frankfürt-børsen.

Følg Volkswagen-aksjen her.

Etterforskes av Økokrim

Økokrim meldte fredag at de vil starte etterforskning av VW-saken, for å finne ut hvilke konsekvenser saken eventuelt har i Norge.

Ifølge den norske VW-importøren Harald A. Møller AS har ingen i den norske organisasjonen gjort noe ulovlig, men kun forholdt seg tilo informasjon fra produsenten.

- Vi har selv kontaktet Økokrim og andreorganisasjoner som vi tror kan ha interesse i saken oginformert at vi vil bistå med all tilgjengelig informasjonsom vi har fra produsenten, sier administrende direktør Terje Male i Harald A. Møller AS i en melding mandag.

Kjent med jukset

Fredag ble det kjent at Volkswagen har visst om utslippsjukset siden 2011.

For fire år siden skal en tekniker ha varslet konsernledelsen om at det ble brukt en programvare som manipulerte data om bilenes utslipp. Ingen reagerte på opplysningene.

Søndag ga tyske myndigheter Volkswagen en frist til 7. oktober med å komme opp med en løsning på skandalen.

I tiden som kommer er det ventet massesøksmål mot Volkswagen, blant annet fra sinte bilkunder. Selskapet kan få bøter på inntil 18 milliarder dollar, tilsvarende rundt 148 milliarder kroner i USA.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også:

Petroleumtilsynet skal ha satt foreløpig stopper for Goliat-utviklingen

Shell stanser leteaktivitet offshore i Alaska

Laks for en million kroner stjålet fra trailer på Gardermoen

Se DNTV: VW beskyldes for utspekulert miljøjuks

VW beskyldes for utspekulert miljøjuks
Aksjen til bilgiganten Volkswagen er mandag i fritt fall etter at amerikanske myndigheter har avslørt en utspekulert miljøjuks. Fallet er så stort at børsen her i Frankfurt også går i rødt.
00:42
Publisert: