Det er forskere ved Massachusetts Institute of Technology (MIT) og Laser Interferometer Gravitational Wave Observatory (LIGO) som står bak oppdagelsen.

– Mine damer og herrer. Vi har oppdaget gravitasjonsbølger. Vi klarte det, sa LIGO-sjef David Reitze under pressekonferanse torsdag.

Sorte hull

Gravitasjonsbølger har hittil ikke blitt observert direkte, men har vært antatte fenomener i fysikken. Einstein forutså gravitasjonsbølger som en del av relativitetsteorien, en av de mest kjente teoriene i verdens fysikkhistorie.

Gravitasjonsbølgene som er observert, skyldes ifølge forskerne en kollisjon mellom to sorte hull for 1,3 milliarder år siden.

I september i fjor ble forskeren David Shoemaker varslet om at en av instituttets undergrunnsdetektorer – et såkalt interferometer – hadde gjort den historiske observasjonen.

– Jeg satt hjemme med en kaffekopp i hånden da jeg så eposten klokken sju om morgenen. Min umiddelbare reaksjon var: «Det var fascinerende. Lurer på hva slags feil i instrumentene det er snakk om denne gangen», sier Shoemaker.

Tok flere uker

– Det tok flere uker før vi ble helt sikre på hva vi hadde oppdaget, og før jeg kunne si til meg selv at vi faktisk hadde oppdaget noe, forteller han.

Gravitasjonsbølger er ifølge den generelle relativitetsteorien energi som forplanter seg utover fra en kilde i en bølgeform med lysets hastighet. (©NTB)