Frps finanspolitiske talsmann, Hans Andreas Limi, forutsetter at flyseteavgiften blir innført med virkning fra 1. april. Likevel innrømmer han at dersom Konkurransetilsynet har rett, kan hele flyseteavgiften ikke bare bli utsatt, men stoppet for alltid.

Sterkt kritisk

Det er nå opp til Finansdepartementet å utforme flyseteavgiften slik at den ikke hemmer konkurranse i luftfarten.

Tirsdag ble det kjent at Konkurransetilsynet har uttalt seg sterkt kritisk til den planlagte flyseteavgiften fordi den kan virke konkurransevridende. Dette kommer frem i Konkurransetilsynets høringssvar.

Les også: Mener flyseteavgift må utsettes

– Konkurransetilsynet mener den foreslåtte avgiften kan være skadelig for konkurransen i det norske luftfartsmarkedet. Disse virkningene bør utredes nærmere før avgiften eventuelt innføres, uttalte avdelingsdirektør Gjermund Nese i Konkurransetilsynet i en pressemelding tirsdag.

Han sa videre at det er fare for at avgiften i sin ytterste konsekvens kan føre til færre aktører i det norske luftfartsmarkedet.

Må justeres

Frps Hans Andreas Limi var med å lede budsjettforhandlingene mellom regjeringspartiene og KrF og Venstre i høst, og loset i havn den omstridte avgiften. Avgiften skal kunne gi staten inntekter på opp mot to milliarder i året, og måtte til for å finansiere utgiftssiden i budsjettavtalen.

Selv om Frps finanspolitiske talsmann regner med at avgiften kommer, sier han:

- En forutsetning for at denne avgiften skal innføres 1. april er at vi løser de problemstillingene som er påpekt. Avgiften skal ikke ha noen konkurransevridende effekt. Vi er ikke for den avgiften, men vi må ta til etterretning at det ble en del av forliket og at det er vedtatt i Stortinget. Finansdepartementet følger det, og da forutsetter jeg at finansdepartementet også klarer å finne løsningen på de tekniske utfordringene.

- Så motstanderne av avgiften må nå håpe på at det ikke er mulig å innføre den uten at den blir konkurransevridende. For da blir det ikke innført?

- Ja, det kan du si. Klarer Finansdepartementet å finne en løsning på dette, så faller også innvendingen fra konkurransetilsynet å bort. Det har hele tiden vært en forutsetning at det ikke skal være grunnlag for å hevde at det blir konkurransevridende, sier Limi til Dagens Næringsliv.

Grundig vurdert

DN ba tirsdag om en vurdering fra Finansdepartementet, og fikk følgende svar på epost fra Frp-statssekretær Jørgen Næsje :

- Avgiften er forhandlet fram som del av et kompromiss mellom regjeringspartiene og Kristelig Folkeparti og Venstre om statsbudsjettet for 2016. Utkast til forskrift om avgiften ble sendt på åpen høring 21. desember 2015 med to måneders høringsfrist. Med det vil alle interessenter få anledning til å uttale seg om avgiften, også eventuelle konsekvenser for norsk næringsliv og konkurransesituasjonen. Høringsuttalelsene vil bli vurdert grundig før forskriften utformes, skriver Næsje i en epost til DN.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.