Det nye statlige veiselskapet har overtatt ansvaret for byggingen av veier for til sammen 148 milliarder kroner og tror kostnadene kan reduseres med 22 milliarder kroner, skriver avisen.

Dette skal blant annet oppnås ved å kutte ut belysning over lange strekninger, redusere kravene til sikt, redusere veibredden og tykkelsen på asfalten, lage enklere frostsikring og velge billigere dreneringsløsninger.

– På en del områder bygger vi med for høy standard i Norge, mener vi. Det må inn et større kostnadsfokus, sier sjef for selskapet Ingrid Dahl Hovland.

- Kan bli dyrt å bygge billig

Hun mener at tiltakene ikke vil gå ut over sikkerheten, og viser blant annet til at det ikke finnes forskning som sier at veilys gir høyere trafikksikkerhet utenfor tettbebygde strøk og utenfor kryssområder.

Direktør i Statens vegvesen, Terje Moe Gustavsen, har følgende kommentar til planene.

– Det kan bli dyrt å bygge billig dersom utgiftene til drift og vedlikehold blir store. Og hensynet til trafikksikkerhet er sentralt i all planlegging og bygging av veier. Samtidig er det viktig hele tiden å se muligheter for endringer, eventuelt forenklinger, og ta i bruk nye metoder. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: Fete lønninger i nytt statlig veiselskap


Førerløse biler kan bli lovlig på norske veier

Utlendinger vil bygge norske veier  

Solvik-Olsen setter bompengerekord