De fleste har hørt om loven om tilbud og etterspørsel. Hvis etterspørselen faller, må prisene og/eller tilbudet også falle. Men denne økonomiske «tyngdeloven» gjelder tilsynelatende ikke i den norske drosjenæringen.

Bergensavisen kan for eksempel i dag fortelle at antallet personer som tar drosje i Bergen faller. Bergen Taxi har fem prosent færre turer i år, sammenlignet med i fjor. Årsaken til at kundene forsvinner går ikke frem av artikkelen, men det er kan ikke utelukkes at folk rett og slett synes det er blitt for dyrt å ta drosje.

Markedsteori: Skulle gitt lavere priser eller færre drosjer
Når kundene forsvinner, forsvinnner naturligvis også inntektene. Verken Bergen Taxi eller Taxi 1 tjente penger i fjor, og hele næringen melder om dårligere tider, skriver BA.

Markedsteori tilsier da at prisene må ned, eller antallet drosjer må bli mindre for å gjenopprette lønnsomheten i næringen.

Men neida. I Norge er det myndighetene som bestemmer antallet drosjeløyver - og i Bergen har de ingen planer om å redusere antallet drosjer i byen. Dermed blir det like mange drosjer som skal kjempe om færre kunder. Da skulle man tro at prisene ville synke.

Men nei, igjen. Prisene kan faktisk snarere komme til å stige enda mer, skal man tro Jørgen Aarhaug, forsker ved Transportøkonomisk institutt.

Egentlig vår egen feil
Årsaken til at markedskreftene er satt ut av spill, finner man nemlig delvis inni hodene våre. Nordmenn tror nemlig at når man kommer til en holdeplass, man velge den drosjen som står fremst i køen.

– Det er sedvane hos nordmenn at man tar den første bilen som står der, uten å vurdere prisen. I dårlige tider blir det derfor fristende å skru opp prisene for å kompensere for manglende kunder, sier Jørgen Aarhaug, forsker ved Transportøkonomisk institutt til BA (artikkelen krever innlogging).

Ifølge BA mener både Bergen Taxi og Taxi 1 at eneste måte å få tilbake lønnsomheten på, er at Fylkeskommunen kniper inn på antall drosjeløyver.

Les også på DN.no i dag:

Saipem tar gigantnedskrivninger og kutter 8.800 stillinger

- Vi har kjøpt flybilletter til Spania siste helgen i oktober og påsken neste år - nå mangler bare ferieboligen

Bompengebom kan ramme bilistene dnPlus  (+)

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.