Ettersom vi bor i Norge, er det ingen vits med 400-500 hestekrefter og en toppfart på 290 km/t. Dermed kan guttedrømmer som R8, RS 5, TT RS med flere utelates når man skal bestemme seg for hva som er den beste bilen fra Audi. A6 Allroad er en bil Audi har finpusset på i 13 år, og den tredje generasjonen er definitivt den beste. Selvfølgelig.

Man skulle tro professor-doktor-ingeniørene fra Ingolstadt hvert år opplevde den norske vårløsningen, og dro hjem til Tyskland med ny inspirasjon til å finpusse på sin Norgesbil.

Audi har hatt gigantsuksess med å pimpe opp sin A6 med plastdetaljer som gir litt røffere utseende, noe de viderefører her. Og nok en gang lukter det suksess. Allroad fremstår mer polert enn noen gang, og etter vår mening er dette Audis klart beste bil.

 

Til forskjell fra den vanlige A6 kommer Allroad kun med V6-motorer. Minstemann yter 204 hestekrefter, noe som viser seg som et ypperlig og tilstrekkelig valg for norske veier. Ikke nok med at du har bra med krefter, men du sparer også 90.000 kroner sammenlignet med versjonen med 41 hestekrefter mer. 204 hestekrefter fører selvfølgelig til at bilen blir litt mindre norgesvennlig rent prismessig, men Allroad må jo ikke bli helt allmenn.

Les også: Audis beste blir billigere

Så kan man jo spørre seg hvorfor man skal betale omkring 40.000 kroner mer for denne bilen fremfor en vanlig A6 Avant med quattro?

En vanlig A6 kan faktisk kjøpes for under en halv million, uten at det kan skues på hårene. Derfor indikerer dekalene A-l-l-r-o-a-d at du har lagt i hvert fall 800.000 kroner på bordet for bilen.

Men viktigst er faktisk luftfjæringene og tilpasningene til røffere vei som kommer som standard på Allroad. Det gir bilen en egen form for fleksibilitet som du kun finner på denne bilen. Ja, det finnes luftfjæring på suver, men de får likevel aldri personbilaktige kjøreegenskaper når det trengs. Og det er vel strengt tatt mesteparten av tiden.

 

Og ikke nok med det, luftfjæringene og understellet gjør Allroad til en mester i å sluke dårlige veier, selv om du skulle like å kjøre i normalt tempo. En vekt på 1,9 tonn og en lengde på nesten fem meter kamufleres svært godt under kjøring. Bilen har da også blitt lettere enn forgjengeren, og føles ikke stor og uhåndterlig på selv smale, svingete veier. Den forserer norsk veistandard på imponerende, nesten arrogant vis.

Utseendemessig beholder den likevel elegansen fra A6, og klisjeen om en bil som passer både til hverdag og fest kan ikke være mer betegnende. Resultatet Allroad er mer enn summen av delene den er skrudd sammen av.

Ettersom vi bor i et land som ikke er plaget med motorveier med fri fart, er allroad definitivt Audis beste modell. Går det som den norske importøren vil, blir A6 Allroad markedets mest solgte luksusbil. Inntil det blir satt av mer penger til veivedlikehold her i landet, burde de får rett.

Kan det være verdens beste bil for Norge?

Store bilder:

 

Les flere biltester her. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.