Om noen måneder ruller den nye utgaven av Audis kanskje mest norgestilpassede modell på norske veier. Nå er også prisene for A6 allroad sluppet, og bilen blir billigere enn sin forgjenger.

Ved lansering kommer bilen med tre versjoner av Audis treliters dieselmotor og en treliters bensinmodell. Billigste versjon blir med 204 dieselhester, og starter på 713.410 kroner. Prisen er omtrent den samme som for den versjonen med den svakere 2,7-liters dieselmotoren i utgående modell. I tillegg til lavere utslipp og dermed lavere avgifter, har Audi redusert allroad-tillegget på alle modellene. Det betyr at den har et prispåslag på omkring 40.000 kroner sammenlignet med samme drivlinje i en standard A6 Avant.

Les også vår test av forrige versjon: Audis beste

For det får du altså økt bakkekl#229 via den justerbare luftfjæringen og et noe barskere ytre.

Nesten 80.000 billigere
Sammenlignet med forrige generasjon opplyser produsenten at drivstofforbruket er redusert med 20 prosent. Prismessig faller modellen med 245 hestekrefter enda heldigere ut; den kostet i forrige modell nesten 870.000 kroner, og passerer nå altså så vidt 800.000 kroner.

Den raskeste versjonen av allroad blir med den sterkeste dieselmotoren på 313 hestekrefter og 650 newtonmeter dreiemoment. Den gjør null til 100 km/t på 5,6 sekunder, noe som er tre tideler raskere enn bensinversjonen som yter 310 hestekrefter.

Viktig for Norge
- Dette er en særdeles viktig bil for oss. Vi har svært lojale kunder på denne modellen, og vi vet det er mange som venter på bilen, sa informasjonsansvarlig for Audi Norge, Marius Tegneby til DN.no da de tekniske dataene for bilen ble sluppet tidligere i år.

Les også: Her er Audis nye A6 Allroad

Alle modellene har automatgir, den sterkeste har en åttetrinns tiptronic girkasse, mens de andre motorene er koblet til syvtrinns S tronic girkasser.

Tegneby opplyser til DN.no at de håper å selge omkring 500 biler i året.

Bilen kommer til norske kunder i mai, men vi skal prøvekjøre allroad allerede i løpet av mars.

Se også store bilder:

Her er prisene:

* 245 hk diesel finnes også i en EU6-tilpasset versjon med lavere NOx-utslipp til 16.000 kroner mer.

Om du synes dette ble for dyrt, følg med på DN.no senere i kveld. Da kommer vår test av Volkswagen Passat Alltrack.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.