CLS-modellen har i de siste årene vært selve smykket i Mercedes' modellrekke. Bilen kom for omlag ett år siden i ny versjon, og nå kan også rikingene med behov for enda litt større plass, innlemme CLS Shooting Brake i vurderingen når man skal i bilbutikken for å fylle en ledig plass i garasjen.

Les også: Himmelsk vakker stasjonsvogn

De rikeste av oss kjører ikke stasjonsvogn. De kjører Sports Utility Vehicle, Grand Tourer eller kanskje sågar Sports Activity Coupé. Mercedes kommer bokstavelig talt med en elegant løsning på dette problemet. Når stasjonsvognen skifter navn til Shooting Brake, får man en passelig snobbete betegnelse på stasjonsvognen, som burde gå rett hjem i slike miljøer. Ingen skam å parkere en slik bil på hyttetunet.

 

Se store bilder i DN Play.

Og at dette er en bil som virkelig vekker oppsikt blant folk flest, kan det ikke være tvil om. For det første er jo bilen nesten fem meter lang, for det andre er den jo elegant som ingen annen stasjonsvogn før den. Det går jo noe på bekostning av praktikaliteten i form av at faren for å skalle hodet om man skulle nedverdige seg til å sitte i baksetet er overhengende. Coupe-formen gjør døråpningen relativt lav.

Men med et bagasjerom på 590 liter er den faktisk ikke så upraktisk som mange luksusbiler later til å være heller, tross en startpris på under 800.000 kroner som indikerer at den ikke er så eksklusiv, er det ingen tvil om at den passer godt inn i denne kategorien likevel.

Vår testbil har en diesel-V6 på tre liter under panseret. Kombinert med firehjulsdrift ligger prisen en hundrings under millionen, før du har kostet på deg noe fra en laaaang ekstrautstyrsliste.

Dermed entrer du fort millionsegmentet om du koster på deg en koppholder og et ryggekamera. Vår testbil har slikt utstyr for nærmere 300.000 kroner, som man bør ha for å kunne kalle seg en luksusbil.

 

De 265 hestekreftene er akkurat passe, ikke daukjørt og den fremstår heller ikke som klysete overmotorisering, selv ikke i Norge. De trengs alle sammen. På veien kjenner man ikke den ekstra store rumpa nevneverdig. Firehjulsdrift og ekstra vekt sammenlignet med coupé-modellen fører riktignok til at det tar noe lenger tid å komme over tillatt hastighet. Men det går fint å passere 100 km/t under syv sekunder, og når farten først er etablert, er det bilen viser seg fra sin beste side som milsluker.

Les vår test av CLS 63 AMG: Forrykende eleganse fra Mercedes

Det er komfortabelt, det føles trygt som på skinner, og best av alt, man føler seg priviligert bak rattet. Akkurat som man skal i en bil til 1,3 millioner kroner. Størrelsen skjules bak det vakre ytre, og man kjenner ikke tegn til noe mastodont-følelse bak rattet heller. Bilen styrer fint, som en langt mindre bil, og den kan til og med by på en slags lekenhet man ikke finner i tradisjonelle luksusbiler som for eksempel S-klasse.

Uanstrengt fyker milene forbi bak rattet der du sitter klemt fast i stødige, masserende sportsseter som motvirker g-kreftene med sine dynamiske sidevanger. Dette er en bil man ikke blir sliten av å sitte bak rattet i.

Selv den siste biten opp til hytten kan fint forseres ved hjelp av luftfjæringer som kan heve bilen, samt drift på alle fire hjul. At all hyttebagasjen går inn i bagasjerommet er jo nært sagt som en bonus å regne.

Dette er definitivt den mest elegante måten å frakte hele familien og til og med setteren opp på hytta. Det er på sin plass da å vinke hånlig til naboen i sin ubehøvlede og brautende uelegante GT, SAC eller i verste fall SUV.

Faren for å bli forvekslet med en taxi er også liten i denne bilen. Når enden er god, er allting godt.

Se store bilder i DN Play.

 

Les også test av coupé-en her: Øverst fra fruktfatet

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.