Jeep Grand Cherokee er den første av en lang rekke oppdaterte suv-nyheter i 2014. Selv om det er under to år siden bilen ble relansert i Norge som originalen blant suver, skrek den allerede da etter oppdateringer.

For å ta det viktigste først; den har fått en ny girkasse. Den håpløst utdaterte femtrinns automaten er endelig skiftet ut med en moderne åttetrinns automatgirkasse, ikke ulik det de fleste europeiske konkurrentene kan skilte med.

Nå er kanskje ikke flest mulig gir det viktigste i verden, men det gjør bilen adskillig mer økonomisk, for også i denne klassen er det fokus på forbruk og utslipp. Omkring ti prosent er spart med ny girkasse, og tallene er langt mer akseptable enn før, selv om den med 0,75 liter på milen fremdeles henger etter for eksempel nye BMW X5 som klarer seg med 0,62.

Man kan ikke kjøre amerikaner uten å forbruke drivstoff. Skjønt, det er italienske Fiat som eier Jeep. Testbilen er derfor utstyrt med en italiensk dieselmotor som yter drøye 250 hestekrefter. Sammen med den nye og langt mer effektive girkassen gjør den en god jobb i denne bilen. Litt treg reaksjon får gå på kontoen for vekt og størrelse, men tallene i seg selv er bra. Null til 100 km/t går på drøye åtte sekunder.

Det finnes amerikanske sportsbiler som har mindre styrefølelse enn dette. Husk likevel at Grand Cherokee som navnet tilsier er en stor suv, og det er tross alt to og et kvart tonn metall som skal settes i bevegelse.

Dieselmotoren er litt grovere i tonen enn mange av konkurrentene, men det kan ses på som et karaktertrekk ettersom det ikke er plagsomt inne i kupéen.

 

Amerikanere er generelt sett ikke bortskjemte når det kommer til bilinteriør, men i nye Grand Cherokee er det ingen interiørkatastrofe lenger. Materialene er bedre enn noensinne. Det er nesten imponerende at det er såpass bra om man tar i betraktning at dette er en bil med en startpris under 200.000 kroner på hjemmemarkedet. Sammenligner man med europeiske konkurrenter henger den fremdeles litt etter. Jeep har stjålet girspaken fra Audi, men kunne heller ha gått for å kopiere konkurrentenes seteergonomi.

I 2012 gikk det svenske magasinet Teknikens Värld ut med en kjøpsadvarsel etter at de i den mye omtalte "elgtesten" nær veltet med en Grand Cherokee. Testen er akkurat foretatt med 2014-modellen, med et langt hyggeligere utfall for Jeepen, som oppførte seg forbilledlig.

På samme måte som i Land Rover finner man et hjul mellom forsetene der man kan velge ulike terrengprogrammer. Og Jeep har heller ikke kastet all fremkommelighet på båten for å bli så komfortabel som mulig. Luftfjæringen sørger for at bilen kan heve seg over eventuelle snøhav, om det skulle bli vinter igjen.

Grand Cherokee har blitt bedre, men det har konkurrentene også. Prisen har med oppdateringen økt en smule, men det er fremdeles vanskelig å få en tysk konkurrent billigere når den har fått tilsvarende utstyrsgrad.

 

Les også DNs test av den vanvittige SRT-8-modellen: Kongen blant suver

Eller den ferske duellen mellom konkurrentene BMW X5 og Mercedes ML: Kampen om suv-tronen



Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.