- Det kan se ut som det er et uheldig samspill mellom at nesten halvparten av taxi-turene tas av kunder som enten får turen refundert eller som er relativt uerfarne taxi-kunder. Dette kan forklare at det er mange prisblinde passasjerer, samtidig som de prisblinde passasjerene gjør det lett for taxi-bransjen å tilsløre priser.

Det sier forsker ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO), Lisbet Berg, som på et SIFO-seminar onsdag la frem en ny undersøkelse om taxi-markedet.

En undersøkelse som ble gjort tilbake i 2008 viste at taxi-markedet scoret svært lavt på forbrukertilfredshet. 2015-tallene viser kun knøttliten bedring.

- Det er forbausende likt, så det er grunn til å spørre seg: Hva feiler det dette taxi-markedet? spør Berg.

Få velger billigste alternativ

Hovedinntrykket er at taxi-markedet får betydelig svakere vurdering enn gjennomsnittet begge årene, på alle variablene. Særlig tyder resultatene på at taxi-markedet lider under dårlige klageforhold og dårlig prisinformasjon. Valgmulighetene vurderes også langt dårligere i taxi-markedet enn i de andre norske markedene. At man kan velge mellom en dyr og en skrekkelig dyr taxi oppfattes ikke som gode valgmuligheter av kunden.

Men undersøkelsen SIFO nå står bak viser at svært få kunder er prisbevisste når de velger taxi:

- Bare 10 prosent sier de bevisst velger bil fra billigste taxi-selskap. Dette er overraskende få, sier Lisbet Berg.

Tar første bil i køen

Omtrent åtte av ti sier at de ville valgt første taxi i køen dersom de hadde oppsøkt en taxi-holdeplass. Og urovekkende få har aktivt sjekket prisforskjellene mellom de ulike taxi-selskapene. Lav transparens i markedet kan delvis forklare den lave andelen forbrukere som har sjekket prisforskjeller, mener SIFO-forskeren.

- De som tar taxi ofte og betaler selv er ikke uventet langt mer bevisste kunder enn andre, særlig de som sjelden tar taxi. Men selv om prisbevisstheten dobles når vi vurderer markedet sett fra drosjen, er den fortsatt temmelig lav: Bare 18 prosent sier de vil velge bil fra billigste taxi-selskap. Selv om det sett fra drosjen er langt flere (74 prosent) som vet at det er prisforskjeller, er det tross alt bare 28 prosent av taxi-turene som har en passasjer som har sjekket ut dette, sier Lisbet Berg.

Les også: - Noe er alvorlig galt med taxibransjen

Uber: - Ulønnsomt å drive lovlig

Uber blir forbudt i Tyskland  

 

Se DNtv: Årets beste bilkjøp

- Vi har ikke nådd bunnen ennå
Ingen lyspunkter i sikte før 2018, spår sjefen for Norsk Industri.
01:54
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.