Markus Tobiassen og Kjetil Sæter

PROJECT
PANTHER

Scroll ned

Men lie, women lie,
numbers don't.
JAY-Z, "Reminder" - The Blueprint 3 (2009)

Da 16 av verdens største popstjerner, en straffedømt kokainsmugler og en tidligere israelsk etterretningsoffiser ikke greide å skaffe nok kunder til Jay Zs Tidal, begynte selskapet å blåse opp abonnementstallene.

– Hvem er disse folkene? Er de berømte? hvisker en langhåret hardrockfan til en kollega.

Det er en overskyet maidag i 2015. Popmusikkens superpar, Jay Z og Beyoncé, kommer rett fra en hedgefondmilliardær og en motesjefs bryllup i Firenze. Nå er de omgitt av musikknerder, datanerder og unge forretningsspirer i et kontorlokale i Oslo. Da hiphop-mogulen holder en kort tale for de ansatte i Tidal, tidligere kjent som Wimp, virker han ukomfortabel.

Jay Z har kjøpt strømmetjenesten for nesten en halv milliard kroner av Schibsted. Han og 15 andre popstjerner skal drysse stjernestøv over Tidal og gi selskapet en strøm av nye abonnenter ved hjelp av eksklusive plateslipp.

Tidal

Strømmetjeneste for musikk, startet under navnet Wimp i 2009.

Lanserte i 2014 i USA med navnet Tidal.

Jay Z kjøpte våren 2015 morselskapet Aspiro for 464 millioner svenske kroner.

Tilbyr vanlige abonnementer til 99 kroner måneden, samt hi-fi-strømming for 199 kroner måneden. Har i motsetning til Spotify ikke noe gratisnivå.

Prosjektet har fått kodenavnet «Project Panther», men ingenting har gått etter planen. Abonnentene uteblir, selskapet taper en halv million kroner dagen, og det er knute på tråden med plateselskapene, som leverer Tidals viktigste vare: musikken.

Da den faste lønningspizzaen slutter å ankomme Oslo-kontoret på forsommeren, aner flere av de ansatte alvoret. Det er slutt på kjøtt i kantinen. Kokken må lage grønnsakswok. Bunken av ubetalte regninger vokser.

Og på høsten snur det uventet. Abonnentene strømmer til. Men i de konfidensielle rapportene platedirektørene får fra Tidal, er det noe som gjør dem mistenksomme: De nye kundene hører ikke på musikk.

Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her .