Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Det er ikke alltid Ruter består kontrollen Per Løchen/Scanpix
Det er ikke alltid Ruter består kontrollen Per Løchen/Scanpix les mer

Teknologi

Ruter feilinformerte for å slippe sms-billetter

Da eierne vurderte å tilby sms-billetter svarte Ruter med å feilinformere.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Sist onsdag bestemte bystyret i Oslo at Ruter må innføre sms-betaling av kollektivbilletter i Oslo så snart som mulig. Men vedtaket kom ikke uten protester fra Ruter.

I lang tid har Ruter, som eies av Oslo Kommune og Akershus fylkeskommune, vist svært liten vilje til å tilby trafikantene andre betalingsløsninger enn det elektroniske Flexus.

Før bystyret skulle behandle forslaget om å pålegge Ruter å tilby sms-billetter, ba byrådet Ruter om å uttale seg om forslaget. I svarbrevet til byrådsavdeling hevder fungerende salg- og markedsdirektør Gøran Eriksen at man i Sverige har stanset sin sms-løsning fordi det har ført til en kraftig økning i sniking.

- Nei. Det stemmer ikke, ikke i Stockholm i allefall, sier pressesekretær Maria Adolfsson i Storstockholms Lokaltrafik (SL) til Dagensit.no.

- En suksess
- Det er mulig de har sluttet med det andre steder i Sverige, men det kjenner i tilfellet ikke jeg til. Vi fortsetter fortsatt med sms, sier Adolfsson og legger til:

- Vi betrakter det som en liten suksess, sier hun om systemet som sørger for sms-billetter til 25.000 personer i Stockholm hver eneste dag.

I praksis viser passasjerene en tekstmelding til sjåføren ved påstigning som bevis på at de har betalt for turen. Om noen fabrikkerer falske tekstmeldinger blir dette oppdaget i billettkontroller. Systemet er populært, på tross av at det slett ikke er den billigste måten å reise på.

- Egentlig er det litt merkelig ettersom mange av passasjerene ville kommet billigere ut om de kjøpte remser (tilsvarer flexi-kort, red. anm) eller månedskort, sier Adolfsson.

Hun bekrefter at det forekommer forsøk på sniking.

- Men det gjør det med alle billettyper. Det er mulig det har økt noe. Det ligger i sakens natur at vi ikke har eksakte tall på det. Folk ringer jo ikke opp og sier at de har sneket, sier hun.

Stabile sniktall
I følge SLs tall taper selskapet billettinntekter på rundt 300 milllioner svenske kroner i året på sniking, og de anslår at beløpet har ligget stabilt i en årrekke.

I Sverige ble sms-billetter innført i 2007 fordi det svenske arbeidstilsynet bestemte at sjåførene skulle slippe å utsettes for ransfaren håndtering av billettpenger gir.

I ettertid har SL opplevd at passasjerene har omfavnet muligheten til å kjøpe billetter via mobilen, og Adolfsson kan fortelle at sms-billettene blir stadig mer populære.

- Feilaktig valgt
Når Ruter blir konfrontert med opplysingene fra SL tar det timer før selskapet ringer tilbake. Selskapets informasjonssjef Gry Isberg sier at selskapet vil skrive et nytt brev til byråden for å rette opp.

- Jeg har selv informert byråden om denne formuleringsfeilen. For å sikre saksbehandlingen vil det også gå et brev fra vår fungerende salgs- og markedsdirektør Gøran Eriksen, som opprinnelig forfattet dette brevet, med en oppkl#229 i forhold til det som er blitt skrevet feil.

Det har ikke lykkes Dagensit.no å få kommentarer fra Eriksen tirsdag.

- Ruter ser nå at den formuleringen i brevet til byråden, der man skrev at man hadde stoppet dette i Stockholm, er feilaktig valgt og ikke tilstrekkelig kvalitetssikret, fortsetter Isberg.

- Jeg vil gi følgende kommentar til Dagens Næringsliv: Kollektivtrafikken i Sverige har valgt å fortsette med dette, men etter det Ruter har fått opplyst har man satt inn et betydelig økt fokus på billettkontrollvirksomheten for å forhindre snik.

- Veldig forbauset
Innholdssjef i Netcom, Marius Halle reagerer sterkt på at Ruter ikke kom med riktig informasjon da bystyret skulle behandle saken.

- Vi er veldig forbauset over uttalelsen til bystyret om at det er lagt ned i Sverige. Det stemmer jo ikke. En kollega på kontoret brukte det i helgen uten problemer, forteller han. Halle mener også argumentene om at man ikke har kapasitet virker pussige.

Les brevene fra Ruter og Jøran Kallmyr her

Ikke en time å ofre på sms
- Det forundrer meg sterkt. En slik løsning kunne implementeres raskt, og ville lettet hverdagen til Ruter betraktelig og samtidig gitt passasjerene en lettere måte å betale på, sier Halle. Så langt har vært umulig for de to store mobiloperatørene å få en samtale med Ruters kommersielle direktør for å snakke med dem.

- Vi sendte en epost, Telenor og Netcom i fellesskap, men de hadde ikke en time å sette av til oss, forteller han.

Halle mener sms-billettering kunne avlastet Ruter i en periode der de sliter med implementeringen av skandalebefengte Flexus.

- Vi ser at de har mange utfordringer, men tror at sms-betaling ville avlastet dem veldig. Mobiloperatørerene er villige til å sette i gang et prøveprosjekt, på siden av Flexus. Det ville ikke erstattet Flexus, men vært et supplement, sier Halle.

Les også:

Slik kan SMS hindre ran

Mobilen skal bli din billett

Tekno Teknologi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.