Easypark, som ble grunnlagt i Norge i 1999, kjøper deler av tyske Mobile City som leverer autmatiserte mobile parkeringsløsninger i Tyskland, Østerrike og Frankrike for en ukjent sum.

– Når det gjelder omfang på avtalen i form av størrelse og verdi, kan vi ikke gå ut med dette da det i avtalen er beskrevet som konfidensiell informasjon. Oppkjøpet er en såkalt «carve out» som betyr at vi kjøper alle deler som berører parkering og en bildelingstjeneste. Teknologien kjøpes ikke, da EasyPark allerede har den mest moderne parkeringsplattformen. Vi beholder en person, sier Johan Birgersson, administrerende direktør i EasyPark Group i en e-post til DN.

Etter oppkjøpet blir Easypark den største aktøren innen parkeringsløsninger i Tyskland og får sin første tilstedeværelse i Frankrike. Easypark dekker dermed 500 europeiske byer med sine løsninger.

Tidligere i år kjøpte de også selskapet Parko som har utviklet en teknologi for å forutse hvor det er ledige parkeringsplasser i en by.

Les mer: «Smart-parkering» skal lette bytrafikken

Vil automatisere parkering

Easypark startet som en tilbyder av betalingsløsninger for parkering i Norge, men har som mål å levere automatiserte og mobilbaserte parkeringsløsninger som skal korte ned tiden bilister bruker på å lete etter parkering og betale for den.

– For å realisere denne visjonen, må parkeringsøkosystemet gjennom en digital transformasjon. Oppkjøpet av Mobile City setter oss i en bedre posisjon for å nå målet, sier administrerende direktør Johan Birgersson i Easypark Group i en pressemelding.

Les også på DN.no:
Donald Trump mister draget på damene (+)
Vraket fra Arendalsuka
Kunnskapsministeren: Norsk skole trenger flere timer
Utbyttefest for gründertrio dnPlus  (DN+)

DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.

Anbefalt av DNTV:
Dette er dronen som forfølger deg
Slik gikk det da DN forsøkte å riste av seg norske Staakers nye drone.
01:07
Publisert:

Håper på suksess med The Airlander 10 - et luftskip som kan ta av og lande rett opp og ned og holde seg i luften i ukesvis
Selskapet bak, Hybrid Air Vehicles, håper luftskipet vil bli brukt innen bistand og frakt av varer til steder som ikke kan nås av vanlige fly. Skipet kan frakte opp mot 80 tonn og nå en hastighet opp mot 148 km/t
01:07
Publisert:

Hør DNs podcast der vi blant annet diskuterer høsten i aksjemarkedet, utsiktene for rentekutt og om bunnen er nådd for norsk økonomi.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.