- Du overlever ikke uten størrelse og nye fly, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

Darwin har nok en finger med i spillet også i flybransjen. I et svært tøft flymarked er det særlig to ting som vil skille overleverne fra de som bukker under - størrelse og form.

- Det er sentralt både for Norwegian og Ryanair, sier Kjos om en av sine største konkurrenter.

Flåte og størrelse
Det irske lavflyselskapet Ryanair er i hardt vær om dagen. To tidligere kabinansatte har fortalt om elendige arbeids- og lønnsforhold og samtidig saksøkt selskapet . Det har utløst en storm av reaksjoner fra norske politikere, fagforeninger og tilsynsmyndigheter.

Kjos mener han vet for lite om Ryanairs kontrakter til å uttale seg om saken.

- Jeg har ikke satt meg inn i Ryanair-saken, for å være helt ærlig. Vi driver Norwegian vi, og jeg har mer enn nok med å konsentrere meg om det, sier Kjos til DN.no etter presentasjonen.

To suksesskriterier er likevel åpenbare for Kjos.

- Jeg tror nok det er flåten og størrelsen som gjør at de har så lave kostnader, det er nok de viktigste driverne for Ryanair, sier Kjos.

- Og dette er to strategiske vurderinger du deler med O'Leary?

- Ja, du må ha volum. Ser du rundt omkring i Europa og verden for øvrig, så er det bare de store som overlever. Du må være et stort selskap, du må ha ganske like og nye fly. Bare det gir deg lav nok kostnad, det er de viktigste driverne, sier Kjos.

Ikke plass til de små
Kjos mener at det ikke blir plass til små selskaper i fremtiden. De får ikke nok volum til å holde kostnadene nede.

- Vi skal ikke mange år frem i tid før kritisk masse for et flyselskap er hundre fly, mener Kjos.

Norwegian har i dag 74 fly i trafikk, og driver hektisk aktivitet for å sikre seg flere.

- Jeg vil tro at flyselskapene som overlever i Europa i gjennomsnitt vil ha 250 fly, sier Norwegian-sjefen.

Overlever ikke uten Dreamliner
Kjos satset aggressivt da han i januar 2012 signerte avtale med både Boeing og Airbus om kjøp av 222 fly. Dette er den hittil største avtalen i europeisk luftfart noensinne, og flyene skal leveres i 2016.

Etter tidligere avtaler skal Norwegian få 4 nye 737-800-fly, og tre nye Dreamlinere (737-8) i år. Dreamlinerne er hjertet i Norwegians langdistanse-satsning, men flyene er forsinket fra fabrikken. De skulle etter planen være klare nå i april, men leveringsdatoen er fremdeles ukjent .

Forsinkelse til tross, Kjos er meget fornøyd med å ha sikret seg levering av Dreamlinere.

- Vi ser hvor billig det er å fly Dreanlinere sammenlignet med andre fly. VI hadde aldri overlevd med andre typer fly, sier Kjos til DN.no.

- Dette er ren matte.

Ville gjerne hatt flere
Selv om Kjos har lagt inn en rimelig stor bestilling, er han ikke mett.

- Vi skulle gjerne hatt flere, men flyfabrikkene er fullbooket, sier Kjos.

Under torsdagens resultatpresentasjon la Kjos vekt på at de nye flyene er viktige bidrag til å kutte kostnadene i selskapene. Sammen med åpningen av nye europeiske flybaser, bidro innfasing av nye Boeing 737-800 til at selskapet kuttet kostnadene med åtte prosent i første kvartal. Nye fly krever mindre drivstoff og mindre vedlikehold enn eldre fly, og det er ikke Norwegian alene om å se.

- Vi er glade for de flyene vi får. Det begynner å bli trangt i døren, og enda har ikke amerikanerne booket, sier Kjos.

Norwegian la frem kvartalstall i dag: Disse Norwegian-tallene har du aldri sett før

Les også: Fortsatt vanskeligere å få boliglån (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.