Analysesjef Anders Bergland i skips- og riggmeglerselskapet R. S. Platou mener det er et betydelig behov for en fornyelse av riggflåten for mellomstore dyp. Han ser et behov for 40-50 nybygg for møte fremtidens etterspørsel.

På dagens Oslo Rig Event i regi av Norsk Petroleumsforening fridde han umiddelbart til dem som mener det samme.

- Dere bør definitivt ringe meglerne til R.S. Platou, sa han til latter fra salen.

Poenget er at selv om markedet skriker etter flere enhet fremover er alle opptatt av enheter beregnet for langt dypere farvann. Samtidig spiser flere av disse enhetene markedsandeler også på grunnere vann.

Som en semi-trailer
Bergland rister på hodet.

Han mener det er helt ulogisk å bruke en ultradypsvannsenhet til 500.-600.000 dollar dagen når man kan bruke en midwater-rigg til halve prisen, om tilgjengelig.

- Det er som å flytte fra en toroms leilighet med en semitrailer, sier han.

Behov for fornyelse
Analysesjefen tror den neste bølgen kommer nettopp innen mid-water-segmentet, der også de fleste av feltene som kommer i produksjon fremover befinner seg.

- Alle fokuserer på dypvann og ultadypvann, men i all overskuelig fremtid, og trolig de neste 35 årene, kommer vi fortsatt til å produsere i mid-water-regioner. Det er ingen behov for å fjerne seg fra dette segmentet, tvert imot er det behov for en fornyelse av den eksisterende flåten, sier Bergland.

Ingen tør
Han påpeker at det har vært sterk flåtevekst innen alle riggsegmenter, bortsett fra midwater. Og paradoksalt har nær samtlige av alle midwater-enheter som er under bygging sikret lange kontrakter, påpeker han.

- Det er ingen grunn til at man ikke skal bygge en midwater-enhet, sier Bergland.

Problemet er at ingen tør.

Matten går ikke opp. For at aktørene skal tåle en eventuell nedtur med dagrater ned mot 300.000 dollar dagen, kan ikke enhetene koste mer enn 400-450 millioner dollar å bygge, ifølge Platou-toppen.

- Akkurat nå er beste pris nærmere 500 millioner dollar, sier Bergland.

Oppgradering for dyrt
Samtidig undervurderes kostnadene knyttet til oppgradering og mobilisering av enheter som i dag er uvirksom, påpeker han. Man trenger en toårskontrakt for forsvare oppgraderinger på 100 millioner dollar, og en fireårskontrakt for det doble, som sannsynligvis er mer behovet, ifølge analytikeren.

- Det vi sier, er at opplagrede enheter vil ikke komme i drift igjen, sier han.

Kostbar spekk
Norsk sokkel opererer i dag i likhet med britisk side på nær 100 prosent kapasitet med dagrater på inntil 450.000 dollar dagen. Samtidig er dypvannsskip så og si forhindret til å spise seg inn fordi oppetiden kan ikke måle seg.

Hovedproblemet her er at ”spekken” som trengs for å bygge for det norske markedet er for høy, og det blir for dyrt med investeringer på 650-750 millioner dollar, ifølge Bergland.

- Samtidig er synligheten i mulige kontrakter totalt fraværende, det er bare korte kontrakter tilgjengelige og de gis bare i nordvest-Europa, typisk i Norge og Storbritannia. Men spekken er som sagt svært dyr, og ingen er villig til å ta risikoen, sier Bergland.

Vil presse prisene
Analysesjefen tror derfor at verftene og utstyrsleverandørene vil måtte jobbe frem løsninger som får nybyggingsprisene nedover.

- Vi må ned til 400-450 millioner dollar for å få massiv oppmerksomhet rundt en fornyelse av denne flåten. Hvor langt vi er derfra? Jeg tror vi kun er et par år unna, sier Bergland.

Man kan også se på det på en annen måte.

- Enten kommer riggselskapene til å kreve 400.500.000 dollar dagen for en ultadypvannsenhet i midwater-markedet, og oljeselskapene vil skrike etter hjelp fordi de vil ha prisene lenger ned. Eller de vil ha midwater-enheter som kan bore for rundt 300-350.000 dollar dagen. De er ikke interessert i å bruke ultradypvannsenheter i midwater-segmentet, sier Bergland.

Derfor vil neste bølge være på mellomstyre dyp, ifølge ham.

- Det er bare et spørsmål om å finne investoren som er villig til gripe muligheten og være den første, sier analytikeren.

LES OGSÅ:

<b>Spår langvarig offshore-boom: - Vi trenger mer kapasitet</b>

<b>Derfor vraker han oljebyen Stavanger</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.