Flyselskapet Norwegian vokser raskt, og nå ønsker de å ta enda større grep om markedet, som ifølge Norwegian-sjef Bjørn Kjos er i stor endring.

- Man kommer til å se et helt annet mønster på flytrafikken fremover. Langdistanser blir en global idrett. Det er det ingen tvil om, sier Kjos til DN.no.

Det mener Norwegian-sjefen fører til endringer.

Alle mot alle
Flyselskapet har de seneste årene etablert seg i stadig flere land. Kjos mener det kommer til å være slutt på at man skal beskytte eksempelvis norske arbeidsplasser.

- Det gikk ikke i shipping, og det vil ikke gå i flytrafikken. Vi så dessverre at mye forsvant ut av landet. Du kan konkurrere hvor som helst, i hvilket som helst land i Europa, om det er et irsk eller norsk selskap så kan du konkurrere innenriks i Tyskland. Det spiller ingen rolle, og det må vi ta inn over oss, sier han.

For å klare seg i det globale markedet må man tenke bredere, mener Kjos.

- Man må innse at dette er gått fra å være en nasjonal idrett til å være en global idrett. Du møter alle. Jeg skulle ønske jeg kunne tenke bare på Soknadalen, hvor jeg er fra, men det duger ikke i lengden. Det blir alle mot alle, sier Norwegian-sjefen.

Vil kapre større del av markedet
Han er klar på at det ikke nytter å se på utviklingen som kun noe norsk eller skandinavisk.

- Vi er i ferd med å se - enten vi liker det eller ikke -at flyselskapene blir, ikke bare europeiske, men stadig mer globale, sier Norwegian-sjefen.

Nå håper han flyselskapet kan ta en stor del av langdistansemarkedet, og ser ikke bort fra at Norwegian kan ta en «hubposisjon» i Norden.

- Vi kan klare å ta en slik posisjon, men da må vi ikke hindres i å lage en global aktør, sier Kjos.

Flyselskapet har allerede lansert langdistanseruter til New York og Bangkok. Slik det ser ut nå, vil Bangkok-ruten gå til Stockholm, mens USA-ruten er planlagt fra Oslo Lufthavn Gardermoen i løpet av våren 2013. Dét røpet Kjos på Reiselivsmessen i Oslo tidligere i år.

Norwegian-sjefen lover det vil komme mange flere langdistanseruter, men holder foreløpig kortene tett til brystet.

Utnytter konkurser
Den siste tiden har flere flyselskaper slitt økonomisk. Blant annet har både spanske Spanair og ungarske Malév gått konkurs. Det utnytter Norwegian så godt de kan.

- Det er klart at når Spanair går, så prøver vi å dekke opp mot Barcelona. Og når Malév går, så prøver vi å dekke opp mer mot Budapest, sier Kjos.

Les også:
- Jeg er aldri fornøyd med å tape penger
- Pilotene sager av grenen de selv sitter på
34 nye ruter fra Norwegian
Kjos kaprer Sverige
Slakter planer om billigturer til New York og Asia
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.