KØBENHAVN: - Jeg er veldig skeptisk, og for å være ærlig: Det kommer aldri til å gå bra, sier den svenske flyeksperten Anders Lidman til DN.no.

Lidman som eier og driver konsulentbyrået Aeropol, tror lavprisflyselskapene bommer grovt når de satser på langdistanse.

First-analytiker er positiv til planene. Se video i bunn av artikkelen.

Høsten 2012 eller våren 2013 tar Norwegian sikte på å sende sine første Dreamlinere mellom Skandinavia og New York og Bangkok.



 

Og Feel Airs planer er å være enda tidligere ute, fortalte Feel Air-topp Kai Holmberg til DN.no på flyseminaret "Nordic long-haul LCC market" i regi av Travelbroker Nordic i København i dag.

- Vi har ikke satt noen dato ennå, og vi hater risiko! Men det er en fordel å være først, sier Holmberg.

Opprinnelig skulle Feel Airs første fly ha lettet våren 2010.

- Men det er ingen rocket science ved at vi har utsatt starten. Risikoen har vært for stor hittil. Når vi starter opp må vi være sikre på at vi ikke bare har ett alternativ, men kan utvikle oss i flere retninger. Derfor har vi brukt tid på å bygge opp en internasjonal organisasjon for å kunne se ut over det skandinaviske markedet, sier Kai Holmberg.

- Har hatt troen lenge
At Norwegian nå ser ut til å fremskynde langdistanseekspansjonen, ved at de har kjøpt flere fly som Icelandair opprinnelig hadde bestilt, er et klart bevis på at det er store muligheter i markedet, mener Feel Air-toppen.

 

- Ja, det har vi hatt troen på lenge, men Norwegians flykjøp understøtter dette. Vi vet ennå ikke når vi trykker på startknappen og sender av gårde vårt første fly fra Oslo og Stockholm til New York og Bangkok - men vi kan ikke vente to år til. Vår intensjon er å komme i luften før det, sier Kai Holmberg.

Med to fly fra starten av satser Feel Air på å fylle flyene med nordmenn og svensker både til og fra Asia og New York.

- De neste fem til syv til kanskje ti årene tror jeg det hovedsakelig er skandinaver som vil reise med oss - begge veier. Men så vil vi se endringer: 10 til 20 år frem i tid ser vi en revolusjon som kommer andre veien. Særlig asiater vil komme i hopetall til Skandinavia, tror Kai Holmberg - en utvikling som også Norwegian-sjef Bjørn Kjos har voldsom tro på.

- Passer ikke
- Slik jeg ser det, så passer ikke lavprismodellen for long haul. Da må de i så fall ha kjempestore markeder, som for eksempel mellom England og India. De aller fleste reisende skal videre fra New York og Bangkok, dermed lønner det seg i stedet å reise med flyselskapet som for eksempel Continental, som har bedre forbindelser videre. Det er også enklere å fly med nettverksselskaper som SAS, sier Lidman.

- Kan umulig tjene penger
Han tror heller ikke at nordmenn og svensker er så opptatt av å fly direkte langdistanse, men at de gjerne mellomlander hvis prisen er lav.

- Innenfor Europa har man selvfølgelig ikke lyst til å "hubbe", men jeg tror ikke folk er så avvisende til det på langdistanse. I dag kan man fly helt til Australia for 8000 kroner og USA for 4000 - og hvis ikke det er lavpris, så vet ikke jeg! Men selv med nettverksselskaper kan prisen bli så lav. Så etter min mening har vi allerede lavpris på mange langdistanseruter. Jeg klarer ikke å se hvordan Feel Air skal kunne fly tur-retur New York for 2000 kroner, slik de jo har gått ut med tidligere. De kan umulig tjene penger på det! sier Anders Lidman.

Høy frekvens er også vesentlig, påpeker han.

- Hvor ofte de skal fly til disse destinasjonene, er viktig. For hva gjør du hvis du misser en flight hvis flyene går sjelden?

Nei, sats slik dere har gjort til nå, er Anders Lidmans råd til Bjørn Kjos.

- Han er utrolig dyktig og har gjort mye riktig med Norwegian. Men langdistanse er ikke veien å gå, sier han.

Les også:
Spår flytrafikkboom fra Asia til Norge


Her er Norwegians New York-fly


Norsk luftfartsanalytiker har større tro på Norwegians planer.

Se video med Hans Erik Jakobsen i First her:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.