De nye Dreamliner-flyene vil revolusjonere langdistansemarkedet og gi kundene billigere flybilletter. Det sier konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian til TDN Finans torsdag.

Norwegian får disse flyene inn i sin flåte 2-3 år tidligere enn andre europeiske flyselskaper, det vil gi selskapet rom til å bygge seg opp i et viktig marked.

Konsernsjefen viser til at Dreamliner reduserer drivstofforbruket med 20-25 prosent på langdistanseflyving, og gjør det mulig å kutte driftkostnadene med 30 prosent. Han mener derfor at et forsprang på over to år vil derfor være svært betydningsfullt.

Tror ikke konkurrentene klarer å holde følge
- Det betyr at andre selskapene egentlig aldri vil klare å drive på samme kostnadsnivå som oss. Vi får en periode hvor volumet kan bygges opp til et nivå som gjør oss svært konkurransedyktige når de andre etter hvert kommer etter, sier han til TDN Finans.

Konsernsjefen mener imidlertid det også er svært viktig for Norwegian å ha et globalt strategisk perspektiv når det skal inn i langdistansemarkedet.

- I den globaliserte verden vi lever i er ikke de europeiske flyselskapene som blir våre tøffeste konkurrenter på langdistanse. Forflytningen i den globale verden kommer til å gå fra øst til vest, ikke omvendt. Det er de asiatiske selskapene som kommer til å bli de store, dominerende og farlige konkurrentene i fremtiden, sier han, og legger til:

- Det betyr at flyene må til Asia og fly inn til Europa, og deretter snu og fly tilbake.

Norwegian venter ifølge Kjos å legge de første langdistansebillettene ut for salg etter sommeren 2012.

Prisen holder seg
Kjos tror ikke flybillettprisene i selskapets kjernemarkeder vil kunne falle særlig lavere. Å redusere kostnadene blir derfor viktig for å sikre en god bunnlinje, påpeker han.

-Og det skal vi klare. Kostnadsreduksjon er egentlig det som teller i konkurranseevne, og den store driveren for våre kostnadsreduksjoner er den nye flyparken, sier han.

Kjos er ikke bekymret for at svakere vekstutsikter i verdensøkonomien vil føre til at Norwegian ikke vil klare å fylle de nye flyene.

-Vi har tidligere sett at i dårligere tider vil folk ha mer valuta for pengene, og hvis du skal ha valuta for pengene flyr du Norwegian, vet du. Da alle lå nede for telling i 2009 hadde vi vårt beste år noensinne, sier han.

Les også: Petter Stordalen: - Vi må begynne å se på mulighetene, ikke bare problemene

- Birken er nærmest blitt et skjellsord

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.