SAS befinner seg i dyp krise - og hvis ikke fagforeningene går med på den omfattende spareplanen som SAS offentliggjorde igår, kan det gå mot konkurs for det kriserammede flyselskapet.

Men det vil være en skandale om regjeringene lar SAS går konkurs, sier Sveriges tidligere statsminister Göran Persson til Aftonbladet ifølge svd.se.

- Jeg tilhører jo dem som vil at vi fortsatt skal ta vare på SAS. Det er strategisk viktig for Sverige. Det er utelukket å la selskapet gå konkurs. Det ville vært en skandale - dét er min oppfatning, sier Persson.

De største eierne, med den svenske, danske og norske staten i spissen, har gjort det klart at de ikke vil tilføre SAS mer friske penger. I stedet skal krisen løses med nye lån til selskapet - under den forutsetning at spareplanen blir gjennomført til punkt og prikke.

Under en uke på seg
Nå har de ansatte en knapp uke på seg for å finne ut om de vil godta planen. Går de ikke med på slankekuren, kan det være kroken på døren for SAS. Det er beskjeden fra eierne.

SAS opplyste igår om at tre milliarder svenske kroner skal spares gjennom kriseplanen 4Excellence Next Generation:

  • Ny kollektivavtale for de ansatte
  • Sentralisering av administrative funksjoner
  • Lønnskutt for å oppnå lønnsomhet i et tøft marked
  • Nye pensjonsvilkår
  • Outsourcing av Call Centers og Ground Handling

SAS skal også kvitte seg med en rekke eiendeler for å bedre likviditeten. Dette vil redusere gjelden med tre milliarder svenske kroner:

Flyselskapet Widerøe selges, flyplassrelaterte eiendommer selges, bakketjenestene selges (Ground Handling) og flymotorer selges.

- Ikke som Saab
Göran Persson understreker imidlertid at den svenske staten, som sitter på drøyt en femtedel av aksjene, har et stort ansvar på sine skuldre.

Og han gjør det klart at man ikke kan sammenligne SAS-problemene med håndteringen av andre store selskaper i krise, som Saab, der den svenske staten heller ikke ville gå inn med mer penger i støtte.

- Nei. Staten eier SAS. Selskapet har både ansatte og andre selskaper som leverer til dem, og de skal ha betalt for sine leveranser. Men konsekvensen av en konkurs er jo at de ikke får det. Det kan man kanskje forstå bedre i tilfellet med Saab, som på slutten i praksis manglet eiere. Men SAS mangler ikke eiere. Om ikke eierne kan leve opp til sitt ansvar, hvem skal ta gjøre det? sier Göran Persson.

Kriseløsningen i SAS presses nå fra flere hold. Selv om fagforeningene sier de vil bidra til å redde SAS ut av uføret, er det ingen selvfølge at de går med på alle punktene i planen.

Les mer: Kriseløsning i SAS presses fra flere hold

Les også: Her er detaljene i SAS´ kriseplan

<b>Går ned 20 prosent i lønn</b>

<b>- SAS kan ikke styre flybillettprisene opp</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.