- Ny teknologi åpner for nye måter å jobbe på, men den nye hverdagen krever også nye ferdigheter og nye retningslinjer, sier sosiolog Marius Langseth.

Seks av ti ansatte tror at de kan jobbe minst like effektivt hjemmefra eller på farten som på kontoret. Det viser en ny internasjonal undersøkelse som Cisco har gjennomført blant 2.600 personer i 13 land.

Studien avdekket også et sterkt ønske om økt fleksibilitet i jobben:

To av tre spurte sa at de ville velge en dårligere betalt jobb hvis den innebar at de selv kunne velge hvor de ville jobbe fra.

- Mobile arbeidstakere er kommet for å bli, og fordelene er klare, sier Ciscos "futurist" Dave Evans til management-issues.com.

Kontoret er oppskrytt i dagens arbeidsliv, mener han.

- Jobben er ikke lenger et sted. Den har blitt en livsstil, bemerker Evans.

- Må ikke bli for "flytende"
Markedssjef Lena Jørundland i Bien sparebank er en av mange ansatte som har en fleksibel arbeidsdag. Og fleksibiliteten gjør henne mer produktiv, mener hun selv.

- Jeg har en jobb som innebærer at jeg ikke nødvendigvis må sitte i bankens lokaler i bankens åpningstider. Siden jeg både jobber eksternt med konsulenter, driver med kreative arbeidsoppgaver, sosiale medier og en del strategiarbeid, er det en fordel å av og til kunne jobbe borte fra kontoret. Jeg har lettere for å fordype meg i ting når jeg jobber hjemmefra, og så kan jeg jobbe når jeg er på mitt mest kreative – selv om det skulle være på kveldene eller i helgene. Innimellom tar jeg også med meg jobben opp på hytta på fjellet, hvis jeg ikke kan ta meg helt fri, forteller Jørundland.

Men hun er opptatt av at det ikke skal bli for "flytende".

- De dagene jeg har hjemmekontor, er det viktig at de på sentralbordet vet at jeg er på jobb og kan sette over telefoner til meg. Og selv om jeg er glad for fleksibiliteten, synes jeg det er viktig å også være del av et arbeidsmiljø og kunne diskutere og samarbeide med kolleger, sier Lena Jørundland.

 

- Må sette egne grenser
Sosiolog Marius Langseth har skrevet boken "Hvor skal jeg sitte?" om temaet. Har du en fleksibel jobb, er du nødt til å styre din egen tilgjengelighet, mener han.

- I dag er det lett å være online 24 timer i døgnet, men du må sette noen grenser og mestre arbeidsformen - ellers kan det bli for mye. Jeg var selv "ekstremmobil" for noen år siden, men etterhvert ble jeg nødt til å trappe ned og søke mer avstand. Tilgjengeligheten min gikk ut over effektiviteten. Du kan tenke "Bare én telefon til, så er jeg ferdig." Men den ene telefonen genererer ofte tre telefoner til... Er du usikker på hvor du skal sette grensene dine, så få hjelp av sjefen din. Det lønner seg å ha noen retningslinjer eller i alle fall en felles forståelse i bunn for hvor mye man skal jobbe og når på døgnet folk kan forvente å få tak i deg i jobbsammenheng, sier Langseth.

Balansegang
Til syvende og sist handler om om å søke nærhet for samarbeid og avstand for konsentrasjon, forklarer sosiologen.

Det er markedssjef Lena Jørundland helt enig i:

- Jeg kan jobbe kjempekonsentrert hjemme, men er nødt til å dra på jobben for å snakke med og diskutere saker med kollegene mine. Det er nettopp vekslingen mellom et vanlig kontor og muligheten for å jobbe hjemmefra som gir meg den gnisten jeg trenger for å gjøre en best mulig jobb, sier hun.

Les også: Matcher du og jobben?

- Få maks ut av Generasjon Y

- Må justere seg etter hver enkelt ansatt

Går tilbake til eks'en (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.