Etter 30 år i Statoil, forlot Karin Berentsen selskapet for å starte for seg selv i Stavanger. Kort tid etterpå ble nedturen i olje- og gassbransjen et faktum.

- Jeg følte jeg hadde vært med med i en periode preget av en entreprenørånd i oljeindustrien med utstasjonering til Alaska som et høydepunkt. Da jeg kom hjem ble det mer kontroll og revisjon - og mindre rom for kreativitet og nytenkning, forteller hun.

I dag legger hun ikke skjul på at det er ekstra utfordrende å lykkes i krevende tider.

- Samtidig gjør det at du må skjerpe forretningsideen. Det er jo penger i systemet, selv om de ikke sitter like løst i oljeindustrien, mener Berentsen.

- Høyt kvalifiserte

Så langt er 15.000 oljejobber borte, viser en oversikt fra DNB Markets.

Oljeselskapene opplever at inntektene faller, resultatene krymper og kontraktene uteblir. Permitterings- og oppsigelsesvarsel er blitt den nye hverdagen for store deler av Stavanger.

DN skrev nylig at etablerersenteret Skape nå venter gründerrush i oljebyen. Førsteamanuensis Tatiana A. Iakovleva ved Handelshøyskolen ved Universitetet i Stavanger (UiS) ser ingen grunn til å betvile dette.

Generelt viser forskning at nedgangstider stimulerer til nytenking og gründerskap, påpeker hun.

- Først og fremst er det slik at når høyt kvalifiserte folk mister jobben, vil noen av disse ville starte eget foretak. Videre vil store selskaper være på jakt etter måter å effektivisere kostnadene på. Her kan det ligge muligheter for gründere med gode ideer, sier Iakovleva og legger til:

- En nedgang i oljeindustrien vil også kunne stimulere entreprenørskap i andre bransjer.

Må skjerpes

Berentsen har mastergrad i fysikk. Med konsulentselskapet Kaisa Consulting AS retter hun seg mot industri generelt og forskning. 

Drømmen om å bli gründer ble nesten satt på hold da Berentsen ble tilbudt et attraktivt vikariat i et annet oljeselskap. Dette ble trukket som følge av omslaget i bransjen, noe hun i dag mener var «like greit».

- Nå fikk jeg isteden tilsagn om Etablerstipend fra Innovasjon Norge, sier hun.

Så langt angrer hun ikke på valget.

- Mitt beste råd er å starte med å opprette en god Linkedin-profil og en profesjonell nettside. Bruk tid på å spisse profilen din og å finne gode søkeord. Fire internasjonale firma har funnet meg på LinkedIn og jeg konsulterer jevnlig for tre av dem.

Her kan du lese alle artiklene i denne serien(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.