Ifjor høst startet Qatar Airways flyvninger til og fra Oslo Lufthavn Gardermoen.

Og toppsjef Akbar Al Baker i det arabiske flyselskapet, sa ifjor til den tyske utgaven av Financial Times at de ønsket seg en partner som kan bli selskapets brohode i Europa.

- Det er godt mulig vi kjøper oss inn i et europeisk flyselskap. Forutsetningen er at selskapet har et sterkt nettverk som kan styrke vår posisjon som en global aktør, understreket Al Baker.

Matchen de er på jakt etter kan være SAS, mener den danske Travelbroker-direktøren Ole Kirchert Christensen. Dét vil i så fall være et godt valg:

- Qatar ønsker seg en europeisk partner og SAS-ledelsen har gitt uttrykk for at en kommende kjøper ikke nødvendigvis må være europeisk. Da tenker jeg umiddelbart på et Gulf-basert flyselskap, og Qatar Airways´ strategi harmoniserer godt med SAS´ strategi. På sikt kan Qatar og SAS være den perfekte match, sier han til DN.no.

Fortsatt prispress
Konkurransen i luftfartsmarkedet blir bare tøffere og tøffere, og Ole Kirchert Christensen sier at man bør ha øynene oppe for flere samarbeidskonstellasjoner. For de neste årene vil kapasiteten vokse mer enn antall reisende, prispresset vil fortsette, og de som vil slite mest er de tradisjonelle nettverksselskapene.

- På halvannet år har det blitt 25 prosent billigere å fly til Oceania, og flyprisene til Asia er allerede svært lave. De Midtøsten-baserte selskapene tilbyr et godt produkt - de har helt nye fly og er ekstremt service-minded. Dette tiltaler mange. Samtidig har de råd til å presse prisene nedover. Når også lavprisflyselskapene begynner å fly langruter til Asia, blir det enda tøffere for selskaper som SAS, Air France-KLM, Lufthansa og British Airways. Da må de tenke annerledes for å tjene penger, sier han.

Midtøsten-selskapene satser på å vokse videre i samme hurtigtempo: På et prestisjefylt show i november ifjor bestilte Emirates 50 langdistansefly av typen Boeing 777-300ER for svimlende 18 milliarder dollar, mens Qatar Airways sikret seg 50 Airbus A320neo-fly og doblet ordren for langdistanse A380-fly til 10.

Boeing ser Emirates, Qatar og Etihad som verdensspillere.

- De tre Gulf-selskapene ser ikke på Midtøsten som markedet sitt, de ser på verden som markedet sitt, sier Boeings vice president for marketing, Randy Tinseth, ifølge den australske nettavisen The Age.

Ole Kirchert Christensen
Ole Kirchert Christensen (Foto: Line Kaspersen)

Ekspanderer og ekspanderer
- Vi har en ambisiøs og strategisk plan om å fortsette å utvide vårt internasjonale nettverk og særlig øke på langdistanse-ruter, uttalte Emirates-sjef Sheikh Ahmed bin Saeed Al-Maktoum.

Airbus spår at Dubai innen 20 år vil havne rett bak Beijing og Hong Kong som midtpunktet for lufttrafikk, mens Boeing tror at De forente arabiske emirater vil bli verdens tredje største flypassasjermarked etter USA og Kina.

Randy Tinseth i Boeing mener det er tre ting som kan forklare Gulf-selskapenes raske veksttakt: Regionen har en ung befolkning, et stort antall migrant-arbeidere og nye viktige turistdestinasjoner.

Boeing anslår at regionen vil ha behov for 2.500 nye fly de neste 20 årene, mens Airbus havner på et noe mer beskjedent anslag: 1.900 fly.

Men ekspertene understreker at det er umulig å fylle alle disse flyene uten å flytte mye trafikk over fra andre nettverksselskaper. Og Air France-KLM, British Airways og Lufthansa klager allerede over urettferdig konkurranse. De beskylder nykommerne fra Midtøsten for å dra fordel av lavere drivstoffpriser og sponsing fra myndighetene, inkludert massive flyinnkjøp.

- Har mye å frykte
- Ja, de europeiske nettverksselskapene har mye å frykte, sier Ole Kirchert Christensen til DN.no.

Les også: - Emirates en stor trussel

- Midtøsten-selskapene ekspanderer kraftig, og de har penger til det. Når man ser hvor store flybestillinger de legger inn, er det klart at de tar sikte på å vokse videre. Nord-Amerika vil de ikke gå inn på, men de vil være en sterk aktør på Asia, Oceania og deler av Sør-Amerika, sier han.

Emirates startet 1. august ifjor sin første rute til Norden, daglig fra Dubai til København. Belegget på ruten er nå så høyt at de fra årsskiftet satte inn et større fly på strekningen.

Flyselskapet, som har base i Dubai, utvidet nettopp rutenettet sitt med Rio de Janeiro i Brasil, og herfra fortsetter flyet til Buenos Aires i Argentina.

SAS droppet Dubai-ruten sin da Emirates inntok København. De ønsket ikke å konkurrere med Emirates og valgte i stedet å bruke den ledige kapasiteten på daglige flyvninger på rutene til Chicago, Tokyo og Washington DC, ifølge Takeoff.dk.

Qatar Airways kom til Gardermoen ifjor høst og Ole Kirchert Christensen er ganske sikker på at også Etihad er på vei til Norden.

- Jeg tror at de tar sikte på å etablere seg i Norden allerede i år, sannsynligvis i Stockholm, sier han.

Les også: Arabiske luksusfly rykker nærmere

<b>Flyselskapet som ALLTID lykkes</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.