Mens noen flyselskaper må tåle blodrøde tall og kutter kostnader for å overleve i et tøft luftfartsmarked, er det andre som opplever en eventyrlig vekst:

Emirates, som har base i Dubai, kjøper nye fly og åpner nye ruter i et tempo som ingen andre flyselskaper har mulighet til å følge.

I begynnelsen av juni inngikk Airbus en gigantavtale med flyselskapet. Emirates bestilte da ytterligere 32 fly av typen Airbus A380 til en samlet verdi av svimlende 11,5 milliarder dollar, eller nærmere 73 milliarder norske kroner.

Og før dette hadde Emirates allerede bestilt 58 fly av samme type. Det bringer samlet antall Airbus A380 i Emirates-flåten opp i 90 fly når den siste leveransen har funnet sted, skriver boarding.dk.

Les også: Flyselskapene hamstrer fly

Stor Dubai-vekst
Også i passasjertall til og fra Dubai International Airport merkes veksten. I mai steg antall passasjerer med 13,6 prosent til 3,7 millioner passasjerer. I løpet av året vil flyplassen være verdens 12. største - ikke verst for en flyplass som så sent som i 2007 bare såvidt var inne blant de 30 største.

Det gir grunn til bekymring hos topplederne hos de store europeiske flyselskapene:

KLMs toppsjef Peter Hartman sier ifølge Dow Jones at europeiske og andre lands regjeringer i økende grad vil være mindre villige til å skape en plattform for Emirates fremtidige ekspansjon.

Den franske regjeringen avslo forøvrig nylig å gi ytterligere "slots" til Emirates på Charles De Gaulle-flyplassen i Paris.

Ser mot Skandinavia
Også British Airways merker bekymringen. Toppsjef Willie Walsh uttalte nylig at Emirates-ekspansjonen er en direkte trussel mot de europeiske flyselskapene som tilbyr langdistansetrafikk.

- Det er et mirakel at Emirates allerede kan tilby flere interkontinentale flyseter enn Air France og British Airways tilsammen, sier Lufthansa-sjef Wolfgang Mayrhuber til Bloomberg.

Emirates har ennå ikke etablert seg i Skandinavia, men kan være på vei: Ifjor høst uttalte Emirates-sjef Tim Clark at man ville starte flyvninger til København innen 18 til 24 måneder.

Les også:
Nå kjøper Norwegian nye fly

<b>Offensiv rutesatsning fra SAS </b>

<b>- Kaster stein i glasshus</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.