Norwegian leverte knalltall i andre kvartal i år. Resultatet før skatt havnet på 277 millioner kroner - en forbedring på 152 millioner. Samtidig fløy over en million flere passasjerer med lavprisflyselskapet i andre kvartal sammenlignet med fjorårsperioden.

Enhetskostnaden falt ni prosent til 0,42 kroner. Dermed går Norwegian forbi easyJet (0,43 kroner). Men Bjørn Kjos mener de har enda mer å gå på:

- Nå har vi bare Vueling igjen (0,41 kroner, red.anm.), så er vi der vi skal være. Kostnadsbildet ser veldig bra ut, konstaterer Norwegian-sjefen.

Til sammenligning ligger SAS på 0,78 kroner, Finnair på 0,59 kroner, Air Berlin på 0,52 kroner og Ryanair på 0,23 kroner.

- Er Ryanair umulig å slå på kostnader?

- Ja, Ryanair er umulig å slå, innser Bjørn Kjos.

- Man kan si hva man vil om Ryanair, men de er veldig gode på den operasjonelle siden. Og skal vi prøve å matche Ryanairs kostnader må vi ut på sekundær-flyplasser. Dét er helt uaktuelt, slår Kjos fast.

- Flere flyselskaper vil ryke
Q2 for Norwegian er preget av en markant kostnadsreduksjon, sterk produksjonsvekst og fulle fly. Selv med oppstartskostnader til langdistanse og nye baser i Europa går kostnadene ned, noe som er avgjørende for å sikre selskapet konkurransekraft fremover.

For konkurransen i luften blir neppe mindre. Flere flyselskaper vil ryke, frykter Bjørn Kjos.

- Jeg tror det blir mer alle mot alle. De små vil forsvinne, og jeg er ikke i tvil om at flere flyselskaper enten vil gå konkurs eller må finne andre måter å drive short haul-operasjonen på. Det er et fryktelig interessant scenario i Europa nå, og det vil ta to-tre år før det stabiliserer seg, tror han.

Han har et klart bilde for seg av hvordan fremtidens flyfart kommer til å se ut:

- Glem Norge, i det store bildet er vi ikke større enn en forstad til Hong Kong. I fremtiden kommer flybransjen til å bli som shippingbransjen: Vi kommer til å fly overalt og det blir ingen begrensning på land. Man står fritt til å konkurrere, og konkurranseflaten går overalt - på godt og vondt. For passasjerene betyr det billige billetter, og hvis et flyselskap er beinhard på å holde kostnadsnivået nede, er det mulig å gjøre det veldig bra - både på kort- og langdistanse. Jeg har ingen tro på det mange sier, at det er "helt annerledes" å drive long haul-virksomhet. Man flyr bare litt lenger og i et annet format - det er ingen annen greie, sier Bjørn Kjos.

- Som shippingbransjen
Flyfart blir en "global idrett", tror han.

- Det blir et fritt marked, akkurat som shipping. Men selvfølgelig vil vi få se noen rare særordninger i enkelte land. Det hører med. Ellers blir det fritt frem overalt!

Han er sikker på at Norwegian har det som skal til for å gjøre det sterkt i en slik konkurransesituasjon:

- De som kommer til å overleve er flyselskaper av en viss størrelse, med moderne fly, godt volum - og som ikke minst driver effektivt, sier Bjørn Kjos til DN.no.

Les også: Norwegian åpner base i USA (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.