Deltakerne på shippingmessen Nor-Shipping trenger ikke gå langt for å finne svaret på morgendagens utfordringer. Paneldebatt på paneldebatt med noen av bransjens største tungvektere avslører fort hvor skoen trykker. Og nei, det er ikke oljeprisutviklingen som får størst taletid. Gjengangstema når presset av CNN-journalist Todd Benjamin er at utfordringene koker ned til utdanning, samarbeid og kostnadskontroll.

Verftseier og toppsjef Gunvor Ulstein fra skipsverftet med samme navn har tatt turen fra Sunnmøre. I lommen har hun nøkkelkortet til noen av de mest avanserte offshoreskip som kan bygges. Spisskompetanse og lang erf#229 har gjort at ingen slår verftet fra Ulsteinvik og omliggende verft på avanserte fartøyer for harde farvann. Og prisen blir deretter.

Hun erkjenner at samarbeidet mellom kunde, verft og underleverandører kan bli bedre for å få ned kostnadene.

Skipsreder Kristian Siem, som har bestilt flere offshorefartøyer fra Kleven Verft like over fjorden, har akkurat påpekt at potensialet er enormt - og at kostnadsutviklingen kanskje er mer faretruende enn hvor oljeprisen ligger for øyeblikket.

Ta inn underleverandører
- Jeg tror at vi kan jobbe bedre sammen enn det vi gjør i dag. I hvert fall på en del tunge prosjekter så ville det vært lurt på et tidlig tidspunkt å ta inn underleverandører for å skape de beste mulige løsningene, sier Ulstein til DN.no.

Verftseieren peker på at to hoder tenker gjerne bedre enn ett, og at gjennom utveksling av kompetanse kan man få mer ut av prosjekter gjerne på eksisterende plattform. Samtidig er hun tydelig på at økt bruk av teknologi også kan bidra til å ta ned kostnadene.

- Det er ikke sikkert at det er så smart av oss å løpe så mye fortere, men vi må tenke nye løsninger som gjerne gjør at man bruker færre timer, man må tenke nye produkter, kanskje blir motorene mindre og mindre, kanskje batteriene blir mindre, kanskje ny teknologi kommer inn. Jeg er overbevist om at hvis du tar inn litt forskjellige folk, så får du til det, sier hun.

Verftseieren støtter Siem i synet på at kostnadsspiralen kan bli et større problem enn svakere oljeprisutsikter.

- Oljeprisen er svært uforutsigbar, det blir gjetting. Oljeprisen er også politisk avhengig og man kan tegne det mørkeste scenariet og det lyseste, og så må man bare legge seg en plass og prøve å tenke at selv om oljeprisen faller så kan du gjøre andre ting, sier Ulstein.

Skipsreder, mangemilliardær og offshorenestor bak selskaper som undervannsrørlegger Subsea 7 og offshore-rederiet Siem Offshore, Kristian Siem, har en ordrebok mange misunner han. Han har også bestilt flere av sine skip fra verftet på andre siden av fjorden fra Ulstein, Kleven.

Under en av paneldebattene sa han at virksomheten planlegger for lavere oljepriser heller enn høyere som følge av skifergassrevolusjonen i USA. Det får også konsekvenser for kostnadskontrollen, ifølge ham.

- Av forsiktighetshensyn må vi ikke basere oss på at oljeprisen bare går oppover og at vi derfor bare kan fortsette å øke både våre priser og prisene i vår verdikjede. Vi må finne måter å utføre tjeneste våre på som er mer kostnadseffektiv, sier han til DN.no.

Preges av sløsing
Siem påpeker overfor DN.no at bransjen også preges av sløsing. Gode tider for oljeselskapene har gjort kostnadskontrollen slepphendt, der gode marginer for dem gjør at andre smører på ekstra marginer, ifølge ham.

Derfor må man gå ned i verdikjeden for å identifisere de reelle kostnadene, utdyper han.

- Vi ser jo også at i vår bransje er det stor grad av sløsing. Ikke tilsiktet sløsing selvfølgelig men det blir ofte slik fordi man ikke er samkjørt nok alle sammen, sier Siem.

Ulstein er enig, og peker på at man har hatt en "formidabel periode" fra 2005.

- Da var det bare snakk om å få tak i nok utstyr for å kunne gjøre alt det arbeidet man hadde tatt på seg. Det var liksom ingen spørsmål, bare - kan jeg levere? Så kom finanskrisen og kriser i en del land, så må man tenke nytt igjen, sier hun.

Raskt minner Ulstein om at det ikke er mer en ti år siden oljeprisen stod i ti dollar fatet, sammenlignet med over 100 dollar i dag.

- Da også måtte vi tenke annerledes. Så jeg tror at industrien klarer seg. Det er såpass mye nyskapende kraft at vi klarer å tenke nytt, i hvert fall når vi må. Men, vi bør også gjøre det hele veien, og det føler jeg vi er blitt mye flinkere til og vi er mer strukturerte nå enn tidligere, sier verftssjefen.

Hun er også bevisst på kompetansemangelen i næringen. Men erfarne og kvalifiserte folk koster også penger, understreker Ulstein.

- Hvis du kan klare deg med færre av dem fordi du automatiserer prosesser, fordi du jobber på en annen måte, så kan du være med på å ta ned kostnaden og øke produktiviteten. Når vi ser på et skip, så er jo Kina billigere enn oss kostnadsmessig. Men hva kan vi gjøre for å komme med nye måter å bygge på som koster mindre timer, mindre volumiøst utstyr, og gjøre mer med samme plattformer for å vokse? Hadde jeg hatt svaret til deg, så skulle jeg gitt det, men alle sitter å jobbe med det, sier hun.

- Hvordan er stemningen på Sunnmøre om dagen?

- Vi synes at dette er en kjempespennende industri og vi ser at verden trenger energi for å vokse og få flere folk ut av fattigdom og inn i middelklassen. Vi har mye teknologi som kan hjelpe til å øke utvinningsgrader og oljefelt til å få tak i disse ressursene. Så, jada, det kommer ukonvensjonell olje og gass, det skal vi følge med på, men det som idag er konvensjonelt var før ukonvensjonelt så dette er en utvikling der vi må jobbe med norsk maritim industri og oljeindustrien med resten av verden, sier Ulstein.

Siem utfyller bildet. Gjennom Subsea 7 og Siem Offshore har han erfart at de beste marginene oppstår der kundene er mest fornøyd. Han presiserer at det ikke betyr at det er da kundene betaler mest, men at man gjennom samarbeid er i stand til foregripe uforutsette forhold, som dreper marginene på andre prosjekter.

- Holdningen har endret seg, og det må være en grad av tillit, sier skipsrederen.

<b>- Det er for lite optimisme</b>