Finanskrise, lavkonjunktur og sterk kronekurs har stukket kjepper i hjulene for mange norske selskaper.

Men konglomeratet Orkla har hatt mange ben å stå på gjennom krisen. Både Orkla Brands og Jotun har nesten vært "recession proof", og vist seg å være veldig motstandsdyktige, ifølge toppsjef Dag Opedal.

Opedal merker at det er godt å ha en bred portefølje når det blåser som verst.

- Absolutt. Vi har flere solide ben å stå på, sa han i et intervju med DN.no i begynnelsen av mai.

I tillegg har Elkem, Sapa og Borregaard, som er selskapets mest konjunkturutsatte bedrifter, klart seg bedre enn ventet gjennom den brå lavkonjunkturen.

Hans bekymring nå er at problemene i sør-Europa kan spre seg videre og få bredere negative ringvirkninger.

- Det viktigste for oss er om dette får ringvirkninger som slår inn i konjunkturene generelt, sier han.

Les om nummer syv på listen

Her kan du få tilgang til hele DN500-listen. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.