DN skrev nylig at boligutleieformidleren Airbnb for første gang røper tall for virksomheten i Norge.

I 2015 bodde 197.000 Airbnb-medlemmer én eller flere netter hos norske utleiere. Gjennomsnittsoppholdet var på tre netter.

Det ga i snitt de norske utleierne 22.500 kroner - og hadde et «belegg» på 26 netter i fjor.

Les også: 200.000 har brukt Airbnb i Norge dnPlus

Trussel

- Fremveksten av disse selskapene er en trussel for reiselivaktører, og et incentiv til endring. Det må en voldsom omstillingsmekanisme til for hele reiselivsnæringen, for delingsselskapenes inntreden og oppblomstring endrer spillereglene i hele næringen, sier Andreassen.

I et innlegg på Abelias konferanse torsdag, snakket NHH-professor Tor W. Andreassen om hvordan særlig tre faktorer utfordrer etablerte næringer, som for eksempel reiselivsnæringen:

  1. Prinsippet om «sunk cost». Kostnaden på investeringer i aktiva, for eksempel en bil, er ikke mulig å reversere. Men dersom eiendelen er tilgjengelig for utleie, er resultatet av dette at privatpersoner kan akseptere en pris som er lavere en markedsprisen, fordi alt over null er en fortjeneste for utleieren.
  2. Lavere transaksjonskostnader, noe som igjen gjør det billigere for sluttbrukerne.
  3. Prinsippet om «adverse selection». Delingstjenestenes effektive kobling av leietaker og utleier samt at et gjensidig vurderingssystem senker risikoen for dårlig kvalitet eller oppførsel.

Han understreker imidlertid at han oppfatter at reiselivsnæringen nå er mindre skeptiske til for eksempel Airbnb enn de har vært tidligere.

- Når vi nå får beskatningen og likebehandlingen på plass, kommer inntektsmulighetene på plass i delingsøkonomien. Da vil vi få stadig flere gutte- og pikerom tilgjengelig for utleie, tilbudet vil øke, konkurransen øker og presset på prisene vil stige – noe som er godt for innovasjon. Hotellene vil med pressede marginer måtte nedbemanne, nedskalere og automatisere, sier Andreassen.

Han ser imidlertid fremveksten av Airbnb som en velsignelse for bransjen, fordi man nå tvinges til å innovere. og skisserer et eksempel på hvordan hotellnæringen kan lære av Airbnb:

- Jeg mener for eksempel at hotellet Radisson Blu på Bryggen i Bergen kan finne leiligheter og hus i nærheten av eget hotell, og tilby disse med garantien til Radisson Blu, som sitt eget motsvar til Airbnb. Vi kaller dette en forretningsmodellinnovasjon, sier Andreassen, som er professor i innovasjon.
 

Saken fortsetter under:

Andreassen får støtte av en av aktørene i den nye reiselivsdelen av delingsøkonomien, Lotel.

Lotel tar seg av det praktiske ved Airbnb-utleie, for eksempel hvis den som leier ut skal bort på ferie.

Gründer Oscar Hellenes mener det virker som om reiselivsaltørene prøver å fremstille Airbnb som et alternativ, og ikke en trussel.

- De prøver å gi inntrykk til potensielle kunder at de skal velge hotell, fordi det er et ikke-sammenlignbart produkt med Airbnb, men det er det. Noen Airbnb-verter, som oss, leverer vel så god eller bedre service enn et hotell, mener Hellenes.

- Stikker ikke hodet i sanden

Administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv vedkjenner at Airbnb er en konkurrent til de etablerte hotellene, men mener likevel etablerte aktører merker lite til utleiekonkurransen.

-I 2015 var det 200.000 Airbnb-brukere som booket boliger i Norge mot vel 30 millioner kommersielle gjestedøgn på hotellene, campingplassene og hyttegrendene. Tilbakemeldingen fra våre bedrifter er at de foreløpig i liten grad merker konkurransen fra Airbnb. Samtidig stikker ikke reiselivsbedriftene hodet i sanden, skriver Devold i en epost til DN.

-Airbnb er en konkurrent til de etablerte hotellene, samtidig som Airbnb har blitt en viktig reiselivsaktør som vil være med på å bygge Norge til et enda mer populært reisemål. Gjesten får et bredere tilbud og større valgfrihet som igjen kan føre til at flere velger å reise hit, skriver hun.

Devold mener reiselivsnæringen er gode på både innovasjon og adapsjon.

- Digitaliseringen har allerede revolusjonert reiselivet innenfor områder som markedsføring, bookingløsninger og annen gjestekommunikasjon. Samtidig er det viktig at det offentlige omstiller seg i takt med næringslivet, og sørger for at det blir tilnærmet like spilleregler for reiselivsaktørene. Derfor har vi vært opptatt av at  det gjøres enkelt for delingsselskaper- og verter å betale skatt, skriver hun.

Les også: Vil tvinge Airbnb til å åpne bøkene

- Offensive

Finansminister Siv Jensen og Abelia-sjef Håkon Haugli.
Finansminister Siv Jensen og Abelia-sjef Håkon Haugli. (Foto: Mikaela Berg)
 

Finansminister Siv Jensen mener det er bra at Airbnb nå deler overnattingstallene sine i Norge. Mange selskaper har også aktivt tatt kontakt med skattemyndigheter for å få innsikt i hvordan de nåværende skattereglene kan gjelde også i delingsøkonomien.

Følg markedet på DN Investor

Les også:
Engelsk skaper trøbbel på norske arbeidsplasser

- Jeg mener mange av aktørene har vært offensive og kommet i møte med norske myndigheter. Det virker som om de er innstilt på å bli en del av det hvite, norske arbeidsmarkedet og være skattebetalende bedrifter. Det er verdens beste utgangspunkt, sier Jensen.

Fredag oppnevnte Jensen et utvalg for delingsøkonomien.

Utvalget skal ifølge mandatet:

  • Vurdere om reguleringer bør justeres for å oppnå større grad av symmetri mellom delingsøkonomien og tradisjonelle virksomheter, og vurdere om det eksisterer reguleringer som enkelte aktører bør unntas fra.
  • Vurdere mulige virkninger av delingsøkonomien for arbeidslivet, herunder for arbeidstakere og oppdragstakere. Utvalget skal vurdere konsekvensene av at det kan bli flere selvstendig næringsdrivende, og om det er behov for endringer i reglene for denne gruppen.
  • Undersøke reguleringer i enkeltmarkeder der delingsøkonomiaktører er særlig framtredende, og vurdere om det er behov for endringer av reguleringene som følge av ny teknologi eller nye forretningsmodeller.
  • Vurdere om det er behov for å endre reguleringer på tvers av markeder, innbefattet forbrukerrettigheter og krav til standarder.

Disse skal sitte i utvalget:

  • Professor i samfunnsøkonomi ved UiB, Tommy Staahl Gabrielsen (leder)
  • Økonomiprofessor  Espen Rasmus Moen ved BI
  • Advokat Siri Teigum i  Advokatfirmaet Thommessen
  • Sjeføkonom Roger Schjerva i IKT-Norge
  • Professor  ved NHH, Tor W. Andreassen
  • Direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland
  • Mesh-gründer Anders Hordvei Mjåset
  • Fornyings- og digitaliseringsdirektør i Abelia, Christine Korme
  • LO-sekretær Trude Tinnlund

Se DNtv: Selger blåbærteknologi for over en halv millard til tyske kjøpere

For 15 år siden starte Sjur Svaboe selskapet Medpalett.
Torsdag ble blåbær-selskapet solgt for en halv milliard kroner.
01:53
Publisert:
 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.