13 personer omkom da helikopteret gikk i bakken 29. april i år. En mulig årsak er svikt i stagene som knytter rotoren til skroget, noe produsenten av ulykkeshelikopteret, Airbus, mener er mest sannsynlig.

Bergens Tidende skriver at tekniske undersøkelser av Super Puma-helikoptre i 2006 viste at noen av boltene som holder fast stagene ikke var festet så hardt som de skulle. Senere analyser viste at det var nødvendig å innføre rutiner for å sjekke samtlige fester på de to nyeste Super Puma-modellene, som også inkluderer ulykkeshelikopteret.

Har ikke konkludert

Helikopterselskapet CHC Helicopters, som fløy ulykkeshelikopteret, understreker at de har fulgt opp vedlikeholdskravene for stagene.

«Sertifiserte flymekanikere utfører inspeksjonen, og eventuell etterstramming av boltene på innfestingen.», skriver pressekontakt Jan Tore Savic Knutsen i en epost til avisen.

Tirsdag morgen sendte Airbus ut en pressemelding der de presiserer at de ikke har konkludert når det gjelder ulykkesårsaken.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: Kommisjon har tre teorier etter Turøy-ulykken

 
Havarikommisjonen ber om hjelp etter Turøy-ulykken

Statoil: Gransking skal forbedre helikoptersikkerheten