Sicilia, Italia: Etter å ha kjørt den sprell nye storbilen A6, sitter jeg igjen med to inntrykk. Her kjenner man at ingeniørene har gjort en utmerket jobb. Og, malurten i begeret, som er det norske avgiftssystemet som dreper moroa i starten.

Avgiftsdebatten får vi la ligge her, og heller konstatere at i deilige temperaturer som ikke hadde gjort skam på norsk sommer, fremstår den nye prestisje-Audien som en verdig konkurrent i en bilklasse som allerede er bebilet med riktig så bra kandidater.

I fjor kom BMW med en ny femmer, året før var Mercedes på banen med sin viktige E-klasse, og rundt de tre store tyske fiskene, vaker noen svenske småfisk og kanskje en og annen italiener.

Skikkelig håndverk
Det er når man kjører de store motriseringene man virkelig merker at dette er noe tyskerne kan. På den minste dieselen kan nok svenskene hevde seg, men etter å ha kost meg med den største bensinmotoren på tre liter og 300 hestekrefter, merker man at dette er tyskernes hjemmebane.

Svingete Sicilianske veier takles vel så bra som motorveihastigheter hinsides lovlige norske.

 

Et svært velfungerende samspill mellom en potent seksylindret motor og en presis S tronic-girkasse gjør sitt til at bilens ytelsestall imponerer. Den nesten fem meter lange bilen gjør null til 100 km/t på hederlige 5,5 sekunder, noe som gir en nær-sportsbilopplevelse om du vil det. Veigrep og dynamiske svingegenskaper sikres av det nyeste quattro-systemet først kjent fra RS5 som i utgangspunktet gir 60 prosent av kreftene til bakhjulene.

Det er ingen tvil om at følelsen av å kjøre noe ekstra, definitivt er mer til stede i en velutstyrt og ikke minst velmotorisert A6 enn i en mindre påkostet versjon med Norgesdieselmotoren med 177 hester. Men med en innstegspris for supermotoren på 911.300 kroner, er det klart at 440.000 kroner billigere dieselmodellen blir mer vanlig i Norge.

Norgesmodellen
Det vil si, her må jeg rette meg selv, Norgesmodellen er faktisk den samme dieselmotoren tunet ned til 163 hestekrefter. Nå er ikke dette en motor som selges på andre markeder enn der effekten har stor betydning for avgiften, altså slik som Norge og noen få andre. Derfor har vi da heller ikke kjørt bilen med annet enn 177 hestekrefter, men tallene er ganske identiske, samme dreiemoment, samme forbruk og utslipp, men fire tideler tregere fra null til 100 km/t. Vår testbil gjør sprinten på 8,7 sekunder.

 

Det viser jo at dieselmotoren ikke er plagsomt treg. Den føles sterk, og fullt dreiemoment på 380 Nm har den mellom 1750 og 2500 omdreininger. Ellers går det stille og kultivert for seg. Audi har vært flinke på støyisoleringen som ikke er plagsom i noen hastighet.

Audi har slanket A6 og med en vekt på 1650 kilo inkludert fører, gjør det sitt til at bilen faktisk forbruker under halvlitern på mila. Det gir et CO2-utslipp på 129 gram, noe som også hjelper på prisen slik at billigste A6 nå starter på 471.200 kroner. Bare karosseriet veier 30 kilo mindre enn forgjengeren.

Den perfekte kombinasjonen med automatgir og firehjulsdrift er ennå ikke på blokka for denne motoren, men til sommeren kommer den minste dieselen med multitronic girkassen.

Multitronic
Av en eller annen grunn har Audi til kunder som vil ha automatgir, valgt å levere sine biler med forhjulsdrift med multitronic-girkasse. Personlig har jeg aldri vært noen stor tilhenger av denne. Men denne gangen fikk jeg en positiv overraskelse i så måte. Mulig det kan være at girkassa passer bedre sammen med dieselmotor enn bensin, eller om Audi har fintunet den slik at den fungerer bedre blant annet med et nytt trinn.

I hvert fall fungerte girkassen bra, og girskiftene går ekstremt rolig og bekvemt for seg når man trykker på gassen i denne bilen.

Vi kjørte ikke den minste dieselmotoren med multitronic, så vi avgir ikke noen dom før vi har prøvd den kombinasjonen, men er mer positivt innstilte nå enn sist vi kjørte en A5 med bensinmotor og slik girkasse.

Utstyrsvalg
Som vanlig følger det en rikholdig mengde muligheter for å blakke seg ytterligere ved å sikle litt mye over alt som kan velges i tillegg på A6. For i utgangspunktet virker standardutstyret til å være på et greit nivå.

Av standardutstyr kan nevnes 17 toms alufelger, alarm, bluetooth og cruise control.

 

Også Drive select standard, på biler uten luftfjæring styrer den bare styre- og motorrespons, mens systemet strammer opp hele bilen om du skulle huke av for luftfjæring i den omfattende og svært dyre ekstrautstyrslista Audi. Men i denne klassen er ikke Audi alene om å ta seg rikelig betalt.

A6 har nå arvet det meste av ekstrautstyret man kan velge på storebror A8, blant annet nevnte adaptive luftfjæring, LED lykter, samt sportsdifferensial, adaptiv cruise control, nattlysassistent, filskifteassistent, parkeringsassistent, head-up display og et gigantisk Bang & Olufsen-anlegg.

Skal du ha det ypperlige quattro-systemet, blir det fort dyrt. Billigste quattro-modell er 2,8 FSI med 204 hestekrefter og en prislapp på 655.800 kroner. 204 hestekrefter sterk diesel med quattro starter på 661.600 kroner.

Kvalitetsmestere
Audi har alltid vært gode på det noe ulne begrepet opplevd kvalitet, og den nye A6 er ikke noe unntak. Man føler seg rett og slett vel bak rattet, og alt virker solid skrudd sammen.

Kupeen omkranser på en måte føreren ved at en bue går fra dør håndtak til dørhåndtak, og skaper en fin enhet i interiøret.

En ekstra spiss på hverdagen gir underholdningssystemet, og spesielt den google-baserte navigasjonen som også finnes i A7. Å navigere etter satelittbilde gir en helt ny dimensjon. Skikkelig kult er det rett og slett.

 

Det fine med å kjøpe bil i klassen som A6 tilhører er at du ikke kan gjøre et tabbekjøp.

Ingen tvil om at Audi klarer seg bra mot konkurrentene. Kunder i denne prisklassen er uansett såpass bevisste, og har antakelig et slikt forhold til ”sitt” bilmerke at det ene ikke nødvendigvis oppleves som et alternativ for det andre. A6 er definitivt med i kampen igjen, og leverer akkurat det Audi-kundene vil ha; en fin kombinasjon av sportslighet og komfort.

Audi skal selge 1200 biler årlig når stasjonsvognen som kommer i oktober, og Allroad-modellen kommer i 2012.

For de som er ekstra velbelåtte, kan vi nevne at det innen ett år kommer en S6-modell, som etter all sannsynlighet får en ny V8 på fire liter i erstatning for V10-ern som sitter i dagens S6. Senere er det også ventet en enda ”verre” RS-modell.

Les også test av A7: Strømlinjeformet, stilfull og sterk (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.