bilprodusenter jubler over en kraftig økning i salget, men har ennå et godt stykke igjen før de når gamle høyder.

Ford økte i fjor salget med 19 prosent fra året før, Chrysler med 17 prosent og General Motors med 6 prosent.

Det ble solgt 11,59 millioner nye biler i USA i 2010, noe som var en økning på 11,1 prosent fra året før.

Det er imidlertid fortsatt et godt stykke igjen til toppårene mellom 1994 og 2007 da det årlig ble solgt mellom 15 og 17 millioner nye biler i USA.

16,7 prosent av alle nye biler som ble solgt i USA i fjor var produsert av Ford, mens Toyotas markedsandel falt med 1,8 prosentpoeng til 15,2 prosent.

GM toppet listen med en markedsandel på 19,1 prosent, men opplevd en salgssvikt på 0,7 prosentpoeng i 2010.

Honda opplevde derimot økt salg i USA i fjor og solgte 7,3 prosent flere biler enn året før. Hondas markedsandel var ved utgangen av året på 10,6 prosent.

Nissan solgte 18 prosent flere biler i 2010 og økte sin markedsandel med 0,4 prosentpoeng til 7,8 prosent.

Hyundai opplevde en salgsvekst på 24 prosent og oppnådde en markedsandel i USA på 4,6 prosent.

Les også: Budsjettbråk kan gi kollaps i USA
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.