Forbrukertilsynet varsler om millionbot til el-sparkesykkelleverandøren Stayclassy og dens daglige leder.
Ifølge tilsynet har selskapets daglige leder, Thomas Holstad, vært sterkt involvert i markedsføringen. Forbrukertilsynet varsler derfor at han må betale 400.000 kroner for medvirkning til villedende markedsføring, mens selskapet varsles et gebyr på 1,5 millioner kroner.
Bakgrunnen er en kampanje som ble igangsatt på stayclassy.no fra 31. oktober.
– Vi mener Stayclassy villeder forbrukeren gjennom markedsføring ved å ikke opplyse om førpriser og ved å gi inntrykk av at prisen er satt ned, når den i virkeligheten ikke er det, sier direktør Trond Rønningen i Forbrukertilsynet.
Det skriver Forbrukertilsynet i en pressemelding.
«Et slag i ansiktet»
Thomas Holstad sier at selskapet har fulgt veiledningen fra tilsynet, og at kampanjen er diskutert med tilsynet. Han mener at alle kunder har «handlet til rekordbillige priser». Den dokumentasjonen vil tilsynet få, sier Holstad.
– Vi har konkret fulgt tilsynets veiledning under «black november» i år. Synes det er hårreisende. Vi handlet i god tro om at vi fulgte retningslinjene. Det blir advokatmat rundt etterspillet av varslene, sier Holstad.
– Det har vært en heksejakt rundt meg og selskapet i lengre tid. Opplever å ikke bli trodd og hørt. At de sanksjonerer mot meg personlig oppleves som et slag i ansiktet, sier Holstad.
Holstad vil snart sende sitt svar til tilsynet.
– Jeg tar ikke lett på dette – det er en tung dag.
Gjentatt veiledning
Forbrukertilsynet skriver at det ved gjentatte anledninger har veiledet Stayclassy om reglene som gjelder ved markedsføring av salg, og har over flere måneder hatt kontakt med daglig leder om forhold som må rettes opp.
Likevel har Stayclassy markedsført en salgskampanje i november hvor førprisene ikke ble oppgitt, og hvor det for flere produkter gis inntrykk av en prisfordel uten at det er reelt.
– Det har vært omfattende veiledning, og daglig leder har hatt god mulighet til å rette opp feilene. Når dette ikke blir gjort, og vi fortsatt ser grove brudd, må vi reagere med et varsel om økonomiske sanksjoner, sier Rønningen.
Stayclassy får frist til 2. januar 2023 til å kommentere varslene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.