– Jeg pleier å si at hemmeligheten bak en suksess er hardt arbeid. Derfor forblir det en hemmelighet for mange, sier styreleder og partner Gro Møllerstad (59), i Hodejegerne as, som bistår med rekruttering av ledere, mellomledere og fagpersoner til kommunikasjonsstillinger i alle bransjer.

selskapets nettside heter det at de er spesialister på å finne folk til redaksjonelle og kommersielle lederstillinger i mediene. De har også kunder innenfor næringsliv, offentlige etater, akademia, kultur og frivillige organisasjoner. I fjor rekrutterte de for eksempel ledere til forskningsinstituttet Sintef, Kristiansand kommune, og NHO reiseliv, Matprat og Norges musikkhøgskole.

Omsetningen økte

I regnskapet for 2018 står det at «Omsetningen ble høyere enn budsjettert takket være ekstraordinær arbeidsinnsats fra Gro Møllerstad og Åsta Braathen».

Etter at Møllerstads partner gjennom 18 år, Åge Petter Christiansen (69), gikk av med pensjon og ønsket å selge seg ut av selskapet han eide med en tredjedel, gikk selskapet gjennom et generasjonsskifte. I august i fjor kjøpte Åsta Braathen (54) posten til Christensen, og gikk inn på eiersiden i Hodejegerne sammen med Møllerstad og HR-Gruppen bestående av Capus, Express Rekruttering, Styrelederskolen og Hodejegerne.

– Det var en travel høst og ikke mye tid til opplæring, sier Braathen om sitt første halvår i selskapet.

– Jeg har aldri jobbet så mye i hele mitt liv – jeg måtte bare kaste meg ut i det, svarer Braathen, tidligere direktør for salg, markedsføring og distribusjon i Widerøe og markedsdirektør i Norwegian.

– Vi er kjempefornøyde med resultatet som danner et godt grunnlag for videre vekst, sier hun om fjorårets resultater som økte med 75 prosent fra året før.

Omsetningen økte fra 5,2 millioner kroner i 2017 til 9,1 i 2018.

«Nå må vi jakte en mann»

– Det er alltid viktig at begge kjønn er representert i et arbeidsfellesskap, så nå må vi jakte en mann, sier Møllerstad.

Hodejegerne er opptatt av likestilling, og virksomheten har som mål å ha begge kjønn representert i selskapet. I dag er arbeidsstokken tre kvinner.

Når de rekrutterer til ledestillinger i andre selskaper, er de derimot opptatt av å få kvinner med seg.

– Jeg mener at kvinner bør tenke litt mer som menn. De må ikke nødvendigvis oppfylle 100 prosent av stillingskravene i en stillingsannonse før de søker, sier Møllerstad.

– Vår jobb som hodejegere er å gi kunden mulighet til å velge den beste kandidaten fra et utvalg der begge kjønn er representert, skyter Braathen inn.

– Ja, vår erfaring er at stort sett alle oppdragsgivere er opptatt av dette, legger Møllerstad til.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.