OSLO LUFTHAVN. - Jeg viille blitt veldig overrasket hvis det viste seg at "bizcations" er utbredt her i Norge, sier trendekspert Ståle Økland i Global Retail Trends til DN.

En trendrapport utført av Orbitz i USA viste at 72 prosent av de spurte amerikanske businessreisende en eller annen gang hadde utvidet jobbreisen med et par fridager. 81 prosent planla å gjøre det, og 43 prosent sa at de hadde tatt med følge på jobbreisen. Også briter er ivrige på å forlenge jobbturene sine. Det skriver Buying Business Travel. Fenomenet kalles "bizcation" eller "bleisure" på engelsk.

I USA har man imidlertid langt færre feriedager enn i Norge, og Økland tviler på at norske jobbreisende ser det på samme vis:

- Før var det status å reise mye i jobben. Dette har endret seg de siste årene, i alle fall selve reisen. Å ta fly i dag er litt som å kjøre buss, det er ingen opplevelse i seg selv - bare en transportetappe. Jeg reiser mye selv, og ser at businessreisende tilbringer så kort tid som mulig på flyplassen. For dem er det mye viktigere at flyet går presis enn at de kan være lenger borte og dra på sightseeing mellom møtene, sier trendeksperten.

Liker ikke å blande jobb og fritid

Konsulent Bjørn Stormorken (59) fra Asker er helt enig. Han er selvstendig næringsdrivende og reiser mye i jobbsammenheng. Når DN møter ham, er han på vei til Stockholm et par dager.

- Vet du hva, jeg reiser så mye at når jeg har fri, da vil jeg helst bare være hjemme med familien. Å blande jobb og fritid er ikke noe for meg, sier han, før han går gjennom fast-track´en på Oslo Lufthavn.

- Selve reisen er jeg ikke så glad i. Og når jeg er et sted på jobb ønsker jeg å få ting unna mest mulig effektivt, slik at jeg kan fly hjem igjen raskest mulig. Når man reiser på denne måten jakter man ikke på "opplevelser". Jeg tenker bare på det som en vanlig dag på jobben. Skal jeg først på ferie, vil jeg være lenge borte - minst 14 dager. Da kan jeg slappe av. Få feriefølelsen. Det blir ikke det samme å legge noen fridager i tilknytning til en jobbreise, sier han.

Ståle Økland, Global Retail Trends.
Ståle Økland, Global Retail Trends. (Foto: Hilde Haugen Kallevig)
 

- Mest opptatt av at flyet er i rute

En undersøkelse Jurys Inn gjorde blant 1000 businessreisende ifjor viste at 35 prosent så på jobbreiser med overnatting som et fint avbrekk fra kontortilværelsen. 19 prosent sa at de gledet seg til å oppleve en ny by.

- Jeg tipper at hvis du er ung og singel og bare reiser en sjelden gang i jobbsammenheng, føles det som et gode. Da har man sikkert mer lyst til å oppleve noe på turen enn hvis man har familie hjemme og er på reisefot hele tiden. Men de businessreisende jeg møter er rimelig lei av reising og ser på det mer som stress enn som en opplevelse. De er mest opptatt av at flyet er i rute og at reisen går enklest mulig for seg, sier Ståle Økland.

Les også: - Store muligheter for enda flere langruter

- Gardermoen blir aldri Frankfurt

Nå flyr amerikanere og europeere via Oslo til Asia  

 

 

 

 

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.