– Det er ikke alle som synes det er så fantastisk at jeg kommer og skal holde et foredrag på jobben deres. Og det skjønner jeg selvfølgelig godt. De fleste tror at det handler om at sjefen vil de skal rekke enda mer. I virkeligheten handler om å få en bedre arbeidsdag.

Trine Kolding (43) har spesialisert seg på tidsbruk, er forfatter av snart syv bøker om emnet og mor til tvillinger på 12. Hun lover at de fleste går ut fra foredragene hennes med et annet inntrykk.

Hun bruker disse begrepene om de tre ulike tids­typene: Tidsoptimisten, tidsrealisten og tidspessimisten.

Trine Kolding og familien har en stor tavle i gangen hvor hele familien plotter inn aktiviteter.
Trine Kolding og familien har en stor tavle i gangen hvor hele familien plotter inn aktiviteter. (Foto: Kristian Ridder-Nielsen)

– Mitt poeng er ikke at alle skal bli like effektive som meg, men at vi skal forstå hvilken tidstype vi selv er og hvordan andre tidstyper fungerer. Sånn kan vi alle sammen kan få mer tid til å gjøre det vi liker aller best. Og ikke minst slutte å krangle med partneren om hvem som gjør mest hjemme.

En pall med bleier

Selv begynte hun for alvor å tenke på effektivitet og tids­besparing i familielivet, da hun ble mor til tvillinger som begge led av søvnforstyrrelser som spedbarn.

– Jeg har alltid vært den effektive typen og lærte mye av å være i konsulentbransjen, hvor jeg også underviste i effektivitet og tidsbesparing. Til slutt gikk jeg likevel lei av å stadig måtte løpe fortere. For jo mer tid jeg sparte, jo mer forventet de at jeg fakturerte. Jeg ønsker å være effektiv, for å få mer fritid. Ikke for å jobbe enda mer.

Hun husker hvordan hun som nybakt mor, helt i ørska midt på natten, sto ved stellebordet og skiftet den tredevte bleien det døgnet.

– Jeg begynte å tenke på hvor mye tid jeg brukte på å løpe i butikken etter flere bleier, på å brette sammen bodyer som likevel snart skulle rives ut av skapet. Jeg trengte noen bedre systemer rundt meg i hverdagen.

Hun bygde om stellebordet, så bleier, salver og kluter lå så tilgjengelig som overhodet mulig. Deretter bestemte hun seg for å begynne å kaste rent babytøy rett fra tørketrommelen opp i kurver merket «stor body», «liten body», «strømpebukse». Dette gjorde det lett for beste­foreldre å hjelpe til med opprydning, også. Deretter bestilte hun en pall med bleier.

For å være effektiv når man jobber trengs det ro. Alle i familien har høretelefoner med lyddemper på. Kolding og mannen er begge frilansere og deler hjemmekontor.
For å være effektiv når man jobber trengs det ro. Alle i familien har høretelefoner med lyddemper på. Kolding og mannen er begge frilansere og deler hjemmekontor. (Foto: Kristian Ridder-Nielsen)

– Når barna ble større lagde jeg lekekasser med piktogrammer, sånn de har barnehagen. Da begynte de faktisk å rydde hjemme.

Positive sjefer

Samtidig undret hun seg over hvor lett mannen hennes tok på huslig effektivitet. Hun kunne komme heseblesende inn av døren halv seks. Da lå han fredelig på gulvet og lekte med ungene uten at så mye som en potet var satt over.

– Han lot seg overhodet ikke stresse, bare så opp og sa: «Å, er klokken så mye allerede, da skal vi kanskje begynne å tenke på middag?»

Kolding begynte å se nærmere på hvordan mennesker forholder seg ulikt til tid. Hvorfor var det sånn at noen mennesker påsto at de jobbet best under press, mens andre ble nervøse hvis de fikk for stramme deadlines? Hvorfor trengte noen god tid på flyplassen, mens andre hatet å komme for tidlig? Og hvorfor ble mange medarbeidere mer negative med hensyn til hva de kunne rekke å få til, jo mer begeistret og positiv sjefen deres var?

– Mange ledere er naturlig nok tidsoptimister. Det er jobben deres å motivere og dytte. Men hvis én eller flere av de ansatte har et annet forhold til tid, og har det best med å planlegge og hele tiden sikre seg at det er nok tid, oppleves tidsoptimisters lette analyser og heiarop som provoserende og naivt.

Tidsrealistene er de som er ferdig dagen før deadline fordi de la inn en ekstra tidsbuffer. Pessimistene er gjerne i havn en uke før og allerede i gang med noe nytt. Han har full oversikt over hvordan han ligger an gjennom hele prosessen og får mark av tidsoptimister som skal gjøre alt i siste liten. Det realisten og pessimisten kanskje ikke forstår, er at optimisten faktisk jobber bedre under press. Da melder det ekstra giret seg, det som gjør at de virkelig presterer.

– Hvis man jobber alene er det ikke noe problem uansett hvilken type man er. Men når vi jobber sammen, er det fornuftig å vite hva det innebærer både å være en selv og de andre typene.

Rødvin og støvsuging

Kolding er selv en utpreget tidsrealist som ofte faller over i pessimistens leir hvis andre blir for optimistiske. Mannen hennes er tidsoptimist.

– Vel å merke på hjemmebane, hvor han vet at jeg planlegger og styrer uansett. På jobben, hvor det å sprekke på deadlines kan føre til økonomisk tap, er han langt mer realistisk, smiler Kolding.

– Mange optimister tvinges for eksempel til å bli realister når de får barn. Det kan være en smertefull omstilling. For noen mennesker er det å skulle begynne å føre lister og skjemaer et nederlag. Det er rett og slett et angrep på spontaniteten deres.

Selv bestemte hun seg tidlig i ekteskapet for å dra mannen over på sin side.

– Jeg hadde åpnet en flaske rødvin, tent lys og skrevet en lang liste over alle oppgavene i hjemmet som vi nå skulle fordele på nytt.

Det gikk ikke som tids­realisten hadde trodd. Hennes tidsoptimistiske mann ble helt satt ut.

– Så lagde han en liste. Der sto det også ting som: «ta bilen på verksted, snakke med hånd­verkere om oppusning, avkalke vannkranene, klippe gresset, ordne hagen…». Det var en veldig nyttig øvelse. Etter det har vi fått mer humor på hvedags­utfordringene.

– Du fortsatte å lage mat og støvsuge?

– Nei, det med støvsuging var jeg så lei av, at jeg rett og slett nektet. Dagen etter sto det en støvsugerobot på stuegulvet. Nå har vi også vaskehjelp én gang i uken.

Kolding ler, og sier høyt:

– Og vet du hvordan vi finansierer henne?

– Nei

– Jeg står får matinnkjøp i dette huset. Og det har jeg planlagt og effektivisert nesten ned til ingeniørnivå. Ikke bare kan jeg handle til hele familien på en halvtime hver uke. Vi sparer cirka 2000 kroner i måneden.

– Og mannen din?

– Nei, vet du hva, det er ikke sant at man ikke kan endre partneren sin. Han er blitt langt mer realistisk. Og det hender at det er han som ber meg sette opp farten, ikke omvendt.(Vilkår)

Se kjendisenes ansikter da Trumps tidligere pressetalsmann dukket opp på Emmy
Sean Spicer sa opp jobben som presidentens talsmann i juli. Må spøker han med sine tidligere uttalelser og president Trump.
01:16 Min
Publisert: