I starten av september ble det kjent at norgessjef Carl Edvard Endresen var ferdig i Uber. Endresen hadde hatt stillingen siden 2015. Nå er det klart at han ikke får noen egen erstatter.

– Jeg skal nå lede alle de nordiske markedene til Uber, sier finske Joel Järvinen (35).

DN møter ham i Oslo under et besøk i Norge tirsdag. Han var sjef for Uber i Finland før han fikk Norden-jobben tidligere i år.

Järvinen avviser samtidig at endringen betyr at selskapet har mindre ambisjoner i Norge.

– Norge er et interessant marked med mange muligheter. Vi er ved starten på veien videre, og det er stort potensial fremover, sier han.

Venter på myndighetene

I oktober 2017 satte Uber sin populære og omstridte personbiltjeneste Uber Pop på pause inntil videre. Avgjørelsen ble begrunnet med en mangel på et tydelig lovverk i Norge. I forkant hadde en rekke sjåfører blitt anmeldt og fått førerkort og penger inndratt. Uber har også fått millionbøter for brudd på yrkestransportloven.

Siden pausen har Uber sagt at regjeringens kommende endring av regelverket for drosjemarkedet kan gjøre et comeback mulig. Samferdselsdepartementet varslet at arbeidet var i gang i desember 2017, og tok sikte på å sende forslagene på høring «høsten 2018». Uber venter at dette er rett rundt hjørnet.

– Det er helt klart viktig å se hva som kommer i reformen fra myndighetene. Akkurat nå venter vi på det og så blir det enklere å se hvor det går når svaret kommer, sier Järvinen.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) forteller at Uber ikke må vente lenge.

– Vi tar sikte på å sende et forslag på høring om endring av reguleringen innen kort tid, sier han.

Samferdselsminister Jon-Georg Dale kommer vil snart sende et forslag på høring.
Samferdselsminister Jon-Georg Dale kommer vil snart sende et forslag på høring. (Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix)

Järvinen ser likheter mellom situasjonen i Norge og Finland, der Uber i år kom tilbake etter at myndighetene gjorde endringer.

– I Finland har vi relansert etter en reform fra myndighetene som har åpnet opp transportsektoren, og det er mange likheter med hvordan det var i Norge. Reformen har gitt mange nye muligheter, sier han.

– Må bruke ressurser der det trengs

Järvinen forteller at Ubers måte å jobbe på i Norden nå endrer seg.

– Det har vært en naturlig utvikling i selskapet hvor vi har vokst lokalt i noen markeder, og nå finner måte å bruke den erfaringen over andre steder. Vi har lansert på nytt i Finland, og ser nå muligheter til å gjøre noen av de tingene vi har gjort i Sverige der. Nå får vi brukt erfaringene og ferdighetene vi har på tvers av flere markeder, sier han.

Det jobbes på ulike måter i de nordiske landene, forteller han. Tidligere i år trakk selskapet seg ut av Danmark.

– Vi må bruke ressurser der det trengs. Sånn det er nå så skal vi drive selskapet og vokse i Sverige og Finland, mens i Norge så handler det mer om å finne ut hva vi kan gjøre i fremtiden og hvordan vi kan være mer til stede, sier Järvinen.

– Mister man noe uten en egen sjef i Norge?

– Man mister i alle fall noen ferdigheter, jeg snakker dessverre ikke noe norsk for eksempel. Men du får samtidig mye kunnskap fra andre markeder. Og nå vil vi jobbe slik at vi benytter Norden-teamet der hvor det trengs. En dag vil det være Norge, og en annen dag er det kanskje Finland, sier han. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Sentralbanksjefens klare melding til norske husholdninger
00:49 Min
Publisert: