Konsernsjef Sigve Brekke i Telenor er så fornøyd med hvordan de ansatte har håndtert arbeidsoppgaver fra hjemmekontor i løpet av koronakrisen at han nå åpner for at de permanent fritt kan velge arbeidssted, enten det måtte være på kontoret, hjemme eller på hytta.

Eposten til de ansatte ble sendt ut klokken 18 i dag.

– Omtrent 90 prosent av våre totalt 20.000 ansatte i ni land ble for to måneder siden, nesten over natten, sendt på hjemmekontor. Der har de vært siden. Og det har fungert mye bedre enn jeg hadde trodd det ville gjøre, sier Brekke til DN.

Det var NRK som omtalte saken først.

De siste ukene har flere store amerikanske selskaper åpnet opp for at alle eller deler av arbeidsstyrken i sine bedrifter kan komme til å jobbe permanent fra hjemmekontor når koronasituasjonen kommer under kontroll. Også Facebook har kastet seg på trenden.

Kan åpne kontorlandskap overleve viruset?
CityLab-reporter Sarah Holder forklarer hvordan koronapandemien vil endre åpne kontorlandskap.
02:30
Publisert:

Facebook-sjef Mark Zuckerberg tror at halvparten av de ansatte i teknologigiganten kan komme til å jobbe permanent fra hjemmekontor om fem til ti år.

Lederne må tenke annerledes

En intern undersøkelse Telenor har gjort viser at hjemmekontorsituasjonen har ført til økt engasjement blant de ansatte.

– Vi fikk ideen fra vårt finske datterselskap DNA, hvor de har hatt en lik ordning de siste fem årene. Der har det fungert veldig bra, sier Brekke.

Fredag morgen skal han holde en videokonferanse med topp 600-lederne i Telenor. Der skal de diskutere hva endringene vil innebære i praksis, hva som kreves av dem som ledere fremover og hvordan systemet vil fungere. Lederne vil bli trent opp til å bli bedre «fjernledere».

– Vi har klart det bra de siste to månedene, men for at dette skal fungere godt som en permanent løsning, er det flere ting som må på plass – og da tenker jeg ikke bare på nødvendige digitale verktøy. Som ledere må vi gå fra aktivitetsbasert til målbasert ledelse. På kontoret har mange vært vant til å lede etter aktiviteter på daglig basis, men heretter må målsetninger, forventninger og oppfølging systematiseres bedre. Slik skapes tillit begge veier. Det er mye viktigere at arbeidsoppgavene blir gjort enn hvor man gjør dem, sier Sigve Brekke.

Tror på ny jobbtrend

Han avviser at tiltaket dreier seg om økonomi, selv om det på sikt kan bli behov for mindre kontorlokaler.

Brekke tror heller ikke at de ansatte bare kommer til å bli på hjemmekontoret fremover.

– Nei, men de får en mer fleksibel arbeidstilværelse. Jeg antar at mange vil være på kontoret tre ganger i uken og kanskje jobbe hjemmefra to dager. Vi er fullstendig klar over at det sosiale spiller en viktig rolle på arbeidsplassen, men vi tar sikte på å utforme arbeidsområdene i Telenor annerledes enn før. I stedet for vanlige åpne landskap vil plassene bli inndelt i soner som egner seg bedre for prosjektjobbing og mer samarbeid på tvers av avdelinger, sier Sigve Brekke.

Han tror den endringen de nå gjør vil bli mer og mer vanlig i fremtidens arbeidsliv, selv om modellen ikke passer for alle typer bedrifter.

– Men for oss handler det om fleksibilitet, effektivitet, mindre byråkrati og mindre silo-tenkning og ikke minst å være en attraktiv arbeidsplass for nye talenter. Vi har tatt første steg nå, men vi vil bruke tid på å skolere ledere og ta steg for steg fremover. At vi gjør det akkurat nå er imidlertid ikke tilfeldig. Det ville vært rart å vente til folk vender tilbake til jobb, nå må vi utnytte den erfaringen vi har gjort oss de siste par månedene, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.