Hos Norgesgruppen ble lanseringen av små brød en umiddelbar suksess. Kiwi var første kjede til å tilby ferske brød som er rundt to tredjedeler av størrelsen til et vanlig brød.
– Det har vært en suksess over forventning. Vi har fire ulike småbrød og tre av dem ligger på topp-ti-listen vår over mest solgte brød, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland i Norgesgruppen.
Det er solgt 1,5 millioner småbrød siden lanseringen i slutten av september. Det betyr i snitt 120.000 små brød i uken. De fire småbrødene utgjør nå i underkant av 15 prosent av brødsalget i Norgesgruppen.
– Fra vår side var det et svar på at folk kaster mye mat. Brødvanene er endret: vi vil helst ha ferskt brød, og spiser sjeldnere brød. Småbrødene er med på å snu en negativ tendens i brødsalget som har vart i mange år, sier Søyland.
Les også:
Venter svakeste lønnsvekst på over 80 år
- Denne situasjonen tilsier dessverre at vi får en ny «prisboost»
Her tar delingsøkonomien helt av
Se DNtv: Slik gjenkjenner du god kvalitetskaffe