Det var ventet at Apple ville legge bak seg et dårlig kvartal – og i så måte innfridde den tidligere ustoppelige amerikanske teknologigiganten. Omsetningen i det kinesiske markedet falt med over fire milliarder dollar. Konsernsjef Tim Cook tror dette er midlertidig.

Motvind

Mens Tim Cook forsøkte å forklare hvorfor Apple la frem elendige resultater i kalenderårets første kvartal, kvittet investorer seg med aksjer. Kursen falt med over åtte prosent og børsverdier på over 40 milliarder dollar (over 330 milliarder kroner) forsvant på en knapp time.

Apples omsetning endte på 50,6 milliarder dollar i kvartalet – rundt 12 prosent lavere enn for ett år siden. Dette er første gang siden 2003 at Apple har hatt sviktende omsetning sammenlignet med samme kvartal i foregående år. Cook legger skylden på den globale økonomien.

«Teamet vårt har utført en svært god jobb til tross for makroøkonomiske motvinder. Vi er veldig godt fornøyd med fortsett sterk omsetningsvekst fra tjenestesektoren. Takket være den fantastiske styrken til Apples økosystem og over en milliard aktive enheter», sa Cook.

Det ble solgt 51,2 millioner Iphone-enheter i kvartalet. Dette er 10 millioner færre enn for ett år siden. Selv om smarttelefonmarkedet ikke har den samme veksten som for et par-tre år siden er det klart at Apple taper markedsandeler i konkurransen med asiatiske produsenter.

Vurderer rekordoppkjøp

Da Cook overtok etter grunnlegger Steve Jobs i 2011 fikk han kritikk for at Apple hadde bygd opp enorme kontantreserver. Han har forpliktet seg til å foreta tilbakekjøp av aksjer verdt 200 milliarder dollar. Under resultatfremleggelsen kom han med løfter om 50 milliarder til tilbakekjøp og utbytte til aksjonærer.

Selskapet har aldri foretatt større oppkjøp; det største er kjøpet av selskapet Beats i 2014 for vel tre milliarder dollar. Nå vurderer Apple å endre kurs.

- Vi er alltid på utkikk i markedet om noe som kan utfylle ting som vi gjør i dag, blir tilleggsfunksjoner i noe vi foretar oss eller gjør det mulig for oss å akselerere inntreden i et segment som vi er begeistret for. Vi kan definitivt foreta et oppkjøp som er større enn hva vi har gjort så langt, sa Cook under analytikerkonferansen etter resultatfremleggelsen.

Dette er nye toner fra Apple. Apple har siden starten fokusert på organisk vekst og har foretatt rundt 15 oppkjøp – de fleste på noen hundre millioner dollar.

- De har ikke sagt mye om dette tidligere så dette er en virkelig endring, sier analytiker Jan Dawson hos analyseselskapet JackDaw til MarketWatch.

Blant selskapene som kan være aktuelle er konkurrenten Fitbit, som utvikler produkter til trening og som konkurrerer med Apple Watch. Google, Microsoft og Dropbox har utviklet nettskytjenester som er mer brukervennlige og fleksible enn Apples løsninger.

Det er mange selskaper som har bygd opp nettskyløsninger som kan være interessante for Apple å bygge inn i Icloud-løsningen.

Blokkert i India

Den store utfordringen er det asiatiske markedet. Det er fortsatt betydelig vekst i Kina, India og Sørøst-Asia – et marked på over 3,3 milliarder potensielle kunder. Konkurransen er intens med priser på smarttelefoner som ligger betydelig under Apples Iphone.

- Fjorårskvartalet var spesielt da vi hadde en vekst i Kina på 82 prosent. Det er det veldig vanskelig å leve opp til. Iphone-salget i India økte med 56 prosent, sa Apples visepresident Luca Maestri under resultatfremleggelsen.

Beløpene er i milliarder dollar.

Apple har problemer på det kinesiske markedet. Uten forvarsel ble mye av det digitale innholdet som Apple distribuerer via Itunes blokkeert i Kina i begynnelsen av april, blant annet filmer og bøker. Ifølge New York Times står kinesiske myndigheter bak.

- De er interessert å beskytte hva slags innhold kineserne ser, overvåke innholdet og favorisere lokale selskaper som Huawei, Alibaba og Tencent. Slik situasjonen er nå, er Kina lite tilbøyelig til å akseptere at utenlandske aktører får en dominerende posisjon i Kina, ikke minst de fra USA, sier grunnlegger Daniel H. Rosen av Rhodium Group til den amerikanske avisen.

Apple sier de fortsetter med Kina-strategien og vil åpne 25 nye utsalg i Kina innen utgangen av året.

Grunnlegger Ian Bremmer av analyse- og konsulentselskapet Eurasia Group tror Apple vil få slite i Kina.

- Jeg vil bli svært overrasket om Apple har den samme markedstilgangen til kinesiske forbrukere om fem år som de har i dag. Jeg kan se for meg at Apple vil få de samme vanskelighetene som Facebook har i Kina, sier han til CNBC.

Facebook er blokkert i Kina.

Markedene

De asiatiske aksjemarkedene venter på beslutninger fra sentralbankene i USA og Japan de neste to dagene. Det er en blandet utvikling, men investorer har tatt en liten pause inntil det kommer en avklaring.

Oljeprisen fortsetter å klatre i Asia og prisen på nordsjøolje (brent) har stabilisert seg på over 46 dollar fatet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: Apple-salget faller for første gang siden 2003

Hold deg oppdatert på DN Investor