Audi har den senere tiden vært mest forbundet med diesel og juksing med utslippstall. Det forhindrer ikke at de samtidig viser at de ikke er så verst når det gjelder sterke bensinbiler.

I den kategorien passer definitivt RS 6 og RS 7 inn. Nå kommer det en såkalt "performance"-versjon av disse to familiebilene med sportsbilegenskaper.

Les test av Audi RS 6: Kongen av autobahn

Les test av Audi RS 7: Biltest Audi RS 7: Idiotsikker villbass

Performance betyr i denne sammenhengen at Audi henter ut 45 hestekrefter mer av sin fireliters turbomotor, og i disse ender opp på 605 hestekrefter, samt et dreiemoment på 750 Nm.

Hør lyden av V8-eren i RS 6 med "kun" 560 hester i videoen under:

Lyden av Audis råeste familiebil
Vi har testet RS6 der den hører hjemme - på autobahn i Tyskland.
01:05
Publisert:
 

Null til 100 km/t går dermed unna på 3,7 sekunder, noe som er to tideler raskere enn en "vanlig" RS 6. Det er til sammenligning ett tidel raskere enn hva sportsbilen Mercedes-AMG GT S bruker på den samme øvelsen.

Les DNs test av Mercedes-AMG GT S: Store ulv

Forskjellen er selvsagt at i denne bilen får du plass til både kone, barn og bagasje. Den er også vesentlig raskere enn BMW M5 som med 560 hestekrefter gjør null til 100 km/t på 4,3 sekunder. Samtidig er det samme tid som klassens hittil sterkeste bil, Mercedes-AMG E 63 S 4matic i stasjonsvognversjon bruker til 100 km/t. Den 585 hestekrefter sterke sedanen, klarer øvelsen på ett tidel raskere, altså 3,6 sekunder.

Samtidig har Audi beholdt det samme drivstofforbruket, det betyr like under literen på mila, men det er selvsagt under laboratorie-forhold, og ikke slik man i praksis vil kjøre en såpass potent bil.

 

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.