I høst kom Audi A6 med en ansiktsløftning. Også crossoveren allroad fikk endringer. Utenpå er det riktignok ikke så lett å se hva det innebærer, så hva er egentlig nytt?

Det mest synlige er Led-kjørelysene, som alle de nye Audiene kan leveres med. Ellers er de ytre endringene begrenset til at blinklysene er flyttet opp i speilene.

Under skallet har motorene redusert forbruket med opptil 15 prosent, men kanskje den viktigste endringen er at kraftfordelingen i firehjulsdriftsystemet er endret til 40/60 prosent fordeling foran/bak.

Kombinasjonen er uslåelig; rommelig stasjonsvogn, permanent firehjulsdrift og en relativt kraftig dieselmotor.

Som skapt for Norge
Umiddelbart er det noe tiltrekkende med denne bilen. Kombinasjonen er uslåelig; rommelig stasjonsvogn, permanent firehjulsdrift og en relativt kraftig dieselmotor. Legger man til Audis tiptronic-girkasse og regulerbare luftfjæring, har man det perfekte kjøretøy for den gjengse norske familie, på norske veier med norske føreforhold.

 

Det er jo ingen ny oppskrift, men den regulerbare luftfjæringen, som gjør at bilen kan heves og senkes etter kjøreforholdene, er ganske unik. Med all snøen vi har fått i vinter, er dette en ypperlig løsning for kombinasjonen av fremkommelighet og ekte personbilkjøreegenskaper. Høyden på bilen kan reguleres med seks centimeter, og har en maksimal bakkekl#229 på 18,5 centimeter. Dette er noe lavere enn en ordinær suv, men tilstrekkelig for nesten all normal kjøring.

At quattro-systemet har fått en ny fordeling av kreftene gjør ikke kjøreegenskapene dårligere. På vinterføre fungerer dette utmerket, og man føler seg trygg og kontrollert i alle situasjoner. Småsladding blir en lek med denne bilen.

Sterkere motor
Under panseret sitter en V6-diesel på 2,7 liter som nå yter 190 hestekrefter. I kombinasjon med den glimrende tiptronic-kassen blir bilen en nytelse å kjøre. Med full last kan man nok kunne ønske seg mer krefter, og det finnes i en treliters dieselutgave - Men da bikker prisen med litt utstyr fort millionen.

Det er ikke bare kjøreegenskapene som imponerer med allroad. Det er selve konseptet som er genialt. En kombinasjon av plass og fremkommelighet samtidig som man beholder bra kjøreegenskaper på bare asfaltveier, gjør dette til kanskje den beste Audi noensinne.

Les også: Snobbete Audi A6

 

To ankepunkter
For det er bare to ankepunkter mot allroaden; at bilen skulle hatt den enda bedre treliters dieselmotoren på 240 hestekrefter. Og da er man beskjeden, den finnes med 4,2-liters bensinmotor på 350 hestekrefter også. Det andre, og største ankepunktet er at allroad er såpass dyr at den ikke blir tilgjengelig for andre enn de med velfylt lommebok.

I april kommer lillebror A4 i allroad-versjon. Prisen her starter på en knapp halv million, da får man tøff design, men noe mindre plass og motor, i tillegg får man ikke bilen med den geniale luftfjæringen. DN.no kommer med test av Audi A4 allroad i starten av april.

Ifjor leverte den norske importøren ut 1055 Audi A6, av disse var 245 Audi A6 allroad, altså litt under hver fjerde bil. Bortimot 80 prosent av A6 allroad leveres med samme motor som DN.nos testbil, dieselmotoren på 2.7 liter.

Konklusjon:Det er vanskelig å forestille seg bil som passer bedre på norske veier, sommer som vinter, enn A6 allroad.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.