Ettersom Audi har fornyet både A6 og A8 i løpet av ganske kort tid, samt lansert femdørs coupéen A7, kommer det nå naturlig nok S-modeller av hele gjengen. Som de fleste bilinteresserte kjenner til, er S-modellene til Audi av den sportslige sorten, det gjelder også for de nye modellene.

Under pansrene på de tre modellene kommer en nyutviklet V8-bensinmotor med twin-turbo. Den nye motoren som er på fire liter har bra med ytelser, selv om forbruket er redusert med opp til 25 prosent sammenlignet med tidligere modeller.

 

Den nye motoren er utstyrt med sylinderstyring eller ”Cylinder on demand”, som Audi kaller det. Akkurat som Mercedes gjør med sin nye AMG-modell; SLK 55 AMG, deaktiveres fira av de åtte sylindrene når belastningen på motoren er liten. Dermed minker også drivstofforbruket. De fire sylinderne tenner lynraskt når belastningen på motoren øker, som for eksempel ved akselerasjon.

Motstøy
Samtidig som fire av sylinderne deaktiveres, igangsettes den aktive støyreduksjonen. Små mikrofoner fanger opp bakgrunnsstøyen rundt fører og passasjerer før den når ørene og innebygd elektronikk sender ut sin egen støy med motsatt lydsignatur, slik at det som når ørene tilsynelatende er lyden av stillhet. Dette til tross for at mange vil hevde av lyden fra en tradisjonell V8-motor ikke akkurat er støy.

 

Utseendemessig skiller S-modellene seg noe fra de ordinære modellene. Foran kommer de med en sportsligere spoiler, platinagrå grill med vertikale kromlister og speilhus i børstet aluminium. Bak avslører de to ovale eksosrøerne på hver side at dette er noe utenom det vanlige. Bremsekallipere med S-logo, noen S-emblemer og V8T-emblet på forskjermene røper modellene.

Interiøret preges av detaljer i aluminium, kontrastsømmer og S-emblemer.

Store bilder:

"Folkelige" S6
I forrige generasjon S6 sitter det en V10-motor på 5,2 liter som yter 435 hestekrefter. I den nye S6 yter V8-motoren 420 hestekrefter. Tross lavere effekt leverer den et dreiemoment på 550 Nm fra 1.400 til 5.300 omdreininger, altså 10 Nm mer enn forgjengeren.

Les test av nye A6: Akkurat hva Audi-kundene vil ha

Sedanen gjør unna null til 100 km/t på 4,8 sekunder, stasjonsvognen følger hakk i hel med tiden 4,9 sekunder. Det er fire tideler raskere enn forrige generasjon S6. Sammenlignet med forrige generasjon Audi S6 er forbruket redusert med hele 25 prosent. Drivstofforbruket holder seg i teorien like under literen på mila ved blandet kjøring.

Les test av forrige generasjon: Hytteracerbilen Audi S6

Audi har redusert vekten sammenlignet med forrige generasjon, og sedanen veier 1895 kilo, mens S6 Avant veier 55 kilo mer.

Nye Audi S6 og Audi S6 Avant lanseres våren 2012.

 

Store bilder:

Elegante S7
Audi A7 Sportback ble lansert høsten 2010, og følges nå opp med S7, som benytter samme motor som Audi S6. Dermed gjør S7 null til 100 km/t på 4,9 sekunder, og drivstofforbruket er også for S7 på 0,97 liter på mila.

Les test av Audi A7: Strømlinjeformet, stilfull og sterk

Syvtrinns S tronic automatgirkasse fordeler kreftene og quattro permanent firehjulsdrift er standard.

Nye Audi S7 Sportback lanseres våren 2012.

 

Store bilder:

S8: Rosinen i S-pølsa
Audi S8, selve flaggskipet blant Audis S modeller, lanseres også våren 2012. S8 får den samme motoren som i småbrødrene, men her yter V8-motoren hele 520 hestekrefter. Det er 70 hester mer enn i forgjengeren som hadde V10-motoren fra Lamborghini. Dreiemomentet er på solide 650 Nm mellom 1.700 og 5.500 omdreininger.

Dermed blir Audi S8 den raskeste S-modellen: Null til 100 km/t gjøres unna på 4,2 sekunder. Poenget med å kutte to sylindre viser seg på forbruket som er redusert med nærmere 23 prosent. Nye S8 bruker litt over literen på mila. Vekten holder seg akkurat under to tonn; 1975 kilo.

Les vår test av forrige generasjon S8: Sporty luksus

Les også vår test av nye A8: Kjøremaskin med superdiesel

Prisene på de nye Audi S modellene er ennå ikke klare. Forrige S8 startet på drøye 1,8 millioner kroner.

 

Store bilder:

Bilene debuterer under bilutstillingen i Frankfurt i midten av september. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.