Den 250 meter lange, fullastede tankeren «Sola» kom fra kollisjonen med fregatten KNM «Helge Ingstad» med mindre skader. Den maltesiske tankeren hadde forlatt Stureterminalen på vanlig måte og hadde los og en egen eskortebåt som lå i bakkant av skipet da kollisjonen skjedde.
– Jeg ble oppringt av losens nærmeste leder i 04-tiden og fikk en kortorientering. Jeg fikk bekreftet at tankskipet ikke hadde skader som tilsi forurensing, sier losdirektør Erik Blom til NTB.
Ikke los i fregatten
Den aktuelle losen om bord vil avgi en forklaring for havarikommisjonen og andre som vil ettergår ulykken. Losdirektøren ønsker ikke å si noe om årsakssammenhengen rundt kollisjonen.
– Fregatten hadde ikke los, opplyser losdirektøren videre.
Blom opplyser at farvannet rundt Stureterminalen er travelt og at skipstypen aframax som «Sola» med sine 250 meter og lastekapasitet på 60.000 tonn råolje er en vanlig størrelse for losene å manøvrere.
«Hadde vikeplikt»
Tidligere flaggkommandør og fregattsjef Jacob Børresen slår fast overfor Bergens Tidende at det må ha vært fregattens som var skyld i kollisjonen.
– Lastebåten kom ut fra land på styrbord side. Det er ingen tvil om at fregatten hadde vikeplikt, sier Jacob Børresen.
Børresen forklarer hvorfor fregatten har fått så omfattende skader.
– Fregatter er lettbygde fartøyer med tynt skrog. Det er ikke overraskende at den får en dyp flenge når den kolliderer med en fullastet tankbåt.
Børresen sier dagens fregatter er bygget så lette som mulig for å kunne holde høyere fart og ha mer utstyr om bord.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.