Kort tid senere var kollisjonen et faktum. Hendelsesforløpet blir bekreftet til Aldrimer av flere sentrale, uavhengige kilder som av hensyn til den pågående politietterforskningen og granskningen, ikke ønsker å bli navngitt.
Da los og skipper om bord i tankskipet fikk øye på fregatten, ble fregattens skipsledelse kontaktet. Det fremholder fem kilder uavhengig av hverandre. I anropet skal skipsledelsen i fregatten ha blitt spurt om de skulle vike for tankskipet. «Vi har kontroll», skal svaret fra fregattens ledelse ha vært.
På farlig kurs
Rundt samme tid oppdaget Kystverkets sjøtrafikksentral Fedje VTS at fartøyene var på en farlig kurs mot hverandre. Da skal Fedje VTS ha kontaktet fregatten, ifølge Aldrimers kilder. Det kommer ikke frem om Fregattens skipsledelse svarte på anropet.
Kystverket selv ønsker ikke å kommentere påstandene.
– Dette har vi ingen kommentar til, sier avdelingsdirektør for Kystverkets sjøsikkerhetsavdeling, Arve Dimmen.
Avventer etterforskning
– Jeg er litt der at vi ikke føler vi kan svare på spørsmål om det faktiske hendelsesforløpet. Statens havarikommisjon og politiet skal nå etterforske denne saken, sier trafikksentralsjef Arnt Runar Sævrøy ved Fedje VTS.
Tidligere flaggkommandør og fregattsjef Jacob Børresen slår fast overfor Bergens Tidende at det må ha vært fregatten som var skyld i kollisjonen.
Fregatten KNM «Helge Ingstad» havarerte etter å ha kollidert med tankskipet «Sola TS» natt til torsdag. Åtte av mannskapet ble lettere skadd i sammenstøtet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.