For tre dager siden bommet jeg på 13-trikken. Samtidig var det lang ventetid hos Oslo taxi.

Jeg søkte opp Uber-appen som hadde en bil tre minutter unna. Den kapret jeg.

Mange av mine foredrag handler om delingsøkonomien. Uber-sjåførene er den beste kilden til siste nytt om selskapet.

Sjåføren kunne fortelle at 450 registrerte sjåfører i Oslo var skremt. Politiet aksjonerer, førerkort beslaglegges og bilene avskiltes.

--

Like før jeg hoppet inn i bilen hadde jeg lyttet til DNgründers videointervju med Erna Solberg.

Muligens var det også dette intervjuet som fikk meg til å tenke på Uber der og da. Solberg innrømmer at hun kunne ha kjørt Uber.

Den skremte sjåføren innrømmet at dette ga håp. Som kunde er det en bisarr opplevelse at statsministeren velsigner delingsøkonomiens fremvekst, mens politiet aksjonærer så hardt som de nå gjør.

Her trenger vi både avklaringer og retningslinjer.

Nå er det kaos og frykt som rår.

Les mer om hva som rører seg i Gründer-Norge på DNgründer.

--

De fleste land har ikke et regelverk som er tilpasset delingsøkonomien.

Det hjelper lite at statsminister Erna Solberg er positiv til delingsøkonomien når vi kriminaliserer den største innovasjonstrenden blant unge entreprenører.

Uber er uten tvil den fremste eksponenten for delingsøkonomien. Uber har møtt motstand og voldelige demonstrasjoner fra taxisjåførere over hele verden. Likevel har selskapet fosset frem, fått Google inn på eiersiden og for lengst passert en markedsverdi på 50 milliarder dollar.

Uber inspirerer en hel generasjon av unge gründere. Mange av dagens start-up ideer baserer seg på samme grunnleggende økonomiske modell:delingsøkonomien.

DNgründer-blogger Bente Sollid Storehaug opplever at det knapt er Uber-sjåfører i Oslo etter at politiet begynte å avskilte biler.
DNgründer-blogger Bente Sollid Storehaug opplever at det knapt er Uber-sjåfører i Oslo etter at politiet begynte å avskilte biler. (Foto: Bloomberg)

Statsminister Erna Solberg påpeker i intervjuet at få forsto hvor stor delingsøkonomien kom til å bli.

Hun vedgår at den skaper debatt og at problematikken ofte faller på siden av gjeldende regulering. De kraftigste reaksjonene kommer fra næringer som blir utfordret.

Innovasjon, digitalisering og internasjonalisering er kinderegget som har gitt oss rakettlignende oppstartsbedrifter med enorm distribusjonsmakt.

Det lover godt når Solberg er klar på at regjeringen vil legge til rette for de tjenester og vekst som delingsøkonomien representerer. Noe annet ville stille Norge i et merkelig lys.

Myndighetenes oppgave bør ikke være å forby innovasjon. Deres oppgave skal være å få aktørene til å betale skatt og følge lovverket i de landene selskapene etablerer seg.

Tradisjonelle aktører har ingen evig beskyttelse.

Innovasjonens viktigste oppgave er å utfordre og skape nytt. Utviklingen går raskt, og det virker mot sin hensikt å bremse utviklingen innenfor denne nye økonomien.

Det blir en kamp mot vindmøllene.

Se intervjuet med statsministeren her (bloggen fortsetter under videoen).

Ville statsministeren satt seg inn i en Uber-drosje?
Statsminister Erna Solberg mener den nye delingsøkonomien er "spennende"
02:46 Min
Publisert:
 

Denne helgen er det nesten ingen Uber-biler ute og kjører i Oslo. Siden midten av oktober har politiet avskiltet biler og beslaglagt førerkort.

Uber provoserer åpenbart sterkere enn Airbnb. I California har Uber tatt over nesten hele taxi-næringen. Kundene har talt. De foretrekker innovatøren.

--

Det er ikke noe nytt at innovasjon blir møtt med motstand.

Politiets aksjon mot Uber kan sammenlignes med platebransjens kamp for å få stengt Napster. Det har blitt hevdet i ettertid at bransjen tapte tiår med innovasjon etter at Napster ble stengt i 2001.

Førsteamanuensis Michael A. Carrier ved Rutgers University School of Law skrev rapporten Copyright and Innovation: The Untold Story.

Han mente at stengingen av Napster skapte et klima som dempet innovasjonen i bransjen, frarådet investering og ledet til en frykt for platebransjebransjen som skapte et stort skille mellom teknologi og musikk.

Historien er full av lignende historier.

--

Den markedsstyrte innovasjonen lar seg imidlertid ikke stoppe.

Derfor bør norske politikere komme opp med reguleringer som ikke forbyr innovasjon. Trendanalytikere spår – ikke uventet – at lignende konsepter som Uber og Airbnb vil poppe opp overalt i 2016.

Norge skal bli en gründernasjon. Da kan vi ikke kriminalisere den største innvasjonstrenden blant unge entreprenører.

Norske politikerne ser delingsøkonomien komme for fullt.

Det haster å få på plass skatteordninger og lovverk som ikke kriminaliserer selskapene og kundene.

Nå skal alle kunne booke sitt private band

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Hvor finner du artistene som er flinke nok til å kunne spille i bryllupet ditt, men samtidig ukjente nok til at du kan ta deg råd til dem? Inspirert av delingsøkonomien vil Lydelig vil koble usignerte artister med spillejobber.

Les mer her.

Nå kan du booke ditt private band
I serien «DNs Pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.
01:07 Min
Publisert:


Les også:

Glad for oljesmellen

- Det tar tid å bygge opp

Står på oppstartsstreken (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.